skip to Main Content

Hvordan prioriterer du mellem web-udvikling, SoMe og AdWords?

Udvikling af dit website? Reklamer? Sociale medier?

Hvad skal du vælge at prioritere – og hvornår?

Her er mit bud på en prioritering for små virksomheder, som sælger produkter eller services.

Det er (næsten) ligemeget hvad de sælger, for der er nogle grundpricipper i de her overvejelser – som jeg mener alle kan være tjent med at følge. Dem skal vi gennemgå nu.

Du kan vælge at se videoen ovenfor, med mine uddybende kommentarer om emnet – eller du kan læse den mere komprimerede version nedenfor. Du kan selvfølgelig også bare gøre begge dele!

4 steps til effektiv reklame for din virksomhed

Der er faktisk en meget klar og logisk kronologi for dig, når du skal give din forretning et spark.

F.eks. med et nyt website eller et gammelt websites make-over. Og så vil du også gerne have en masse SoMe og reklame-kampagner for at tiltrække opmærksomhed til sitet.

Så langt så godt.

Det kan måske virke indlysende, men jeg lister simpelthen min ‘opskrift’ nedenfor (og i videoen), fordi min erfaring med mange kunder er, at det langt fra altid er så indlysende.

Ofte gøres alting på én gang og så når man ikke rigtig nogen vegne med noget. Eller også starter man i den forkerte ende med en dyr Adwords-kampagne uden at have taget sig kærligt af sit website først.

Så i hvilken rækkefølge bør man (ideelt set) gøre tingene?


1. Få basen i orden først

Yep: Ret dit website igennem.

Alt for mange websites for små virksomheder har dumme fejl … i alt.

Her er en check-liste over de mest almindelige problemer, jeg ser:

CHECKLISTE OVER WEBSITE-FEJL:

tekst og tegnsætning, stavefejl, rester af latinsk dummy-tekst, osv.

– størrelser af produktbilleder der varierer, f.eks. – eller for høj eller for lav opløsning

– døde links 

SoMe-ikoner som indeholder dummy-links til facebook.com som ikke er blevet skiftet ud

Så det skal bare ordnes inden man kaster sig over noget som helst andet. Ellers er alle andre kræfter i praksis spildte.

P.S. Man skal selvfølgelig ikke blive ramt af ‘analyse-paralyse’ og blive ved med at rette og rette i 3 måneder inden man gør noget andet.

Det handler igen om prioritering og perspektiv.

F.eks. har jeg valgt at være lidt lax omkring teksten på mit website og gøre meget ud af billeder og navigation og links. Især teksten kan sluge tid.

Jeg retter stavefejl når jeg finder dem, men jeg ‘polerer’ sjældent sætninger igen og igen. Det gemmer jeg til den store roman …


2. Udvikl dit website for kunderne – ikke dig selv

Dette er en klassisk fejl, når dit site skal bygges – eller have en make-over:

Du starter med at tænke: “Hvad kan jeg godt lide?” – “Hvad ønsker jeg?”

Du skal selvfølgelig have et site du kan stå inde for, men som udgangspunkt skal du ikke lave sitet for din egen skyld men for dine brugeres – og i sidste ende dine kunder.

Og de er jo som regel de samme for virksomheder.

Så find et repræsentativt udsnit af dine kunder (eller dem du ønsker som kunder) og overtal/bestik dem til at se på dit site.

Få forslag på bordet efter input fra dem til hvad du kan gøre anderledes, alt efter hvad du selvfølgelig ønsker at opnå.

Sorter kritisk i forslagene, se efter mønstre – gengangere af beklagelser. Sorter dybt subjektive enkeltudmeldinger fra, f.eks. omkring farvevalg, med mindre de kommer fra en autoritet i den slags.

Men det gør de sjældent – så du skal selvfølgelig kigge efter gentagelser igen:

Hvis et flertal af dine testpersoner ikke kan lyde en lyserød footer i din mekaniker-shops website, så skal du nok overveje at skifte den ud. Ellers ikke.

Du skal især check 3 ting hos dine testpersoner …

CHECKLISTE FOR WEB-TESTPERSONER:

1. Er det let at finde rundt?

2. Hvad synes de om designet?

3.  Er indholdet relevant?

Dine testpersoner vil ofte blande det hele sammen, men du skal prøve at skille tingene ad, og gerne spørge ind til hvad der er vigtigst for dem.

Nogen kan godt finde på at snakke i lang tid om billeder og farver, og det ser ud som om det er vigtigst for dem, men hvis de virkelig gerne vil have produktet og der er et godt pitch omkring det, så betyder det måske ikke helt så meget.

Derfor er det selvfølgelig også vigtigt hvis man får muligheden for at adfærdsteste.

Dvs.  du kan f.eks. filme hvordan folk bruger sitet, eller bruge software-hjælpe-midler som Hotjar eller Google Analytics til at tracke folks faktiske adfærd på sitet.

Check hvad folk gør på sitet – ikke kun det de siger de gør

Det er ressourcekrævende, men især for webshops kan det være en god ide, hvis man har problemer med cart abandonment eller at folk ikke kan finde ens tilbudsprodukter.

Så kan en sammenligning være meget informativ.

Du hører hvad hvad testpersoner siger, og du ser om softwaren bekræfter hvad besøgende faktisk gør på sitet.

F.eks. kan du bruge den info til at spore sider som er dårligt eller uklart designede.

Her kan folk ikke finde de informationer der skal bringe dem videre til et tilbud, et produkt eller noget andet vigtigt.

Og det skal de!


3. Brug ikke SoMe til reklame

Når 1+2 er på plads, SÅ kan du gå igang med en offensiv på SoMe-fronten (altså de sociale medier – Facebook osv.)

Og du skal bruge sociale medier til at være, ja, social.

Alt for mange plastrer bare deres produkter ud, eller services, på en eller anden Facebook-side som så hurtigt dør igen.

Folk bruger ikke Facebook til at se produkter. Det er andre sites – f.eks. Amazon.

Folk bruger primært bruger Facebook til at sludre om alting … og følge med i hinandens liv … 

DU ER JO SELV PÅ FACEBOOK FOR AT:

– dele tips

– dele oplevelser

– dele meninger

Så du skal på en eller anden måde identificere hvad det er dine potentielle kunder gør på et bestemt socialt medie.

Og det kan selvfølgelig være forskelligt fra medie til medie. Og så skal du gøre det samme. Hverken mere eller mindre.

Du skal også prioritere de sociale medier du har valgt (og gerne færre og mere power på dem – end mange sociale medier som du så misligeholder)

Og du skal undgå banale fejl som bare at smide billeder ud på Facebook uden kommentarer, eller linke til dine billedarkiver på andre eksterne sites som ISSUU.

ALT skal føres tilbage til dit eget site, hvis overhovedet muligt. Evt. til en af dine andre sociale medie-baser.

Men det du vil have er jo trafik til dit site, så folk kan se dine tilbud og dine services, yes?


4. Køb først reklamer når alt andet er på plads

– og planlæg grundigt!

Så simpelt kan det siges: Nye/flere Ads/Adwords-kampagner bør vente til punkt 1-3 er OK.

Det gælder også hvis du fravælger SoMe (andet end det basale).

Hvis du kun satser på reklamer er det fint. Det er et aktivt valg som er helt fint.

Men derfor skal du stadig sørge for at den Facebook-profil du har, og andre SoMe’er er opdaterede og pæne – også selv om de bare er der og ikke bliver brugt til noget ellers.

Men ja, når det så er sagt, så bare kast dig ud i nogle reklamer!

Og ja, det kan godt være lidt uoverskueligt med reklamer som Adwords.

Men der findes et hav af gode guider på nettet som man bare kan google og som forklare både i overbliksform og detalje, alt efter behov.

Og du har behov for at vide noget her, selv om du ikke selv skal lave det – så du ikke bliver snydt.

Alting er selvfølgelig en erfaringskurve …  men som udgangspunkt skal du tage den samme snusfornuft i brug ved købe af reklamer på nettet, som du ville gøre ved køb af alle andre (fysiske) serviceydelser til din virksomhed.

TO VIGTIGE KRITERIER FOR VALG AF ADWORDS-SPECIALIST

specialistens tekniske kunnen

– kendskab til din branche

Men begge dele er faktisk ikke 100% afgørende!

Det er simpelthen ikke raket-videnskab at lave en Google Ad.

Det der faktisk er sværere er at skrive noget ordentligt i den – tekst og linjer som fanger kunden og får kunden til at klikke.

Det er møgsvært, men igen er der generelle principper her, som f.eks. at man bør have en såkaldt USP (Unique Sales Proposition) som skiller en ud fra konkurrenterne.

Man bør selvfølgelig også have et godt tilbud som folk (i princippet) bare ikke kan sige nej til.

Så er det reklamepersonen (og Googles) opgave at få Adwords vist de steder hvor dine kunder sandsynligvis er, men hvis ikke indholdet i dem fanger, så er du lige vidt.

Og her er din kommunikation med din reklamehjælper afgørende – hvis du altså har sådan en.

God dialog er vigtigst

I skal simpelthen sætte jer ned og snakke grundigt igennem, hvad der kan være af unikke fordele for kunderne ved at vælge dig.

Så det er ligeså vigtigt et vurderingskriterie for dit valg af reklamebureau etc., om du oplever at de spørger ind til den slags for at kunne lave den bedst mulige reklame for dig!

Endelig er det vigtigt at reklamer ikke står alene, men at de er en del af en større strategi.

F.eks. en kampagne, eller aktiv indsats, på udvalgte sociale medier. Eller en god tilbudsserie på ens webshop.

Eller det hele i en eller anden kombination.

Du har selv ansvaret

Du har selv ansvaret for at bede om at der bliver en sammenhængende strategi hvis du køber hjælp.

Ellers risikerer du at nogen bare sælger dig reklamer som så ikke batter fordi alt det andet halter.

Og allersidst men slet ikke mindst: Husk at få lavet en evalueringsstrategi med nogle realistiske mål.

Reelt kan man kun dokumentere et salg hvis man får hele link-serien fra Adwords-klik til hjemmeside til et salg foregået direkte fra siden, og det kan man selvfølgelig også – når det er digitalt.

Når du skal dokumentere off-line salg, så det straks mere tricky, men der findes metoder til at gøre dette.

F.eks. kan du via din digitale reklamekampagne udlove unikke rabatkuponer, som du så kan tjekke nummeret på når og hvis folk indløser dem.

Du kan også tracke folks telefonnumre eller mails eller andre relevante oplysninger.

Du kan f.eks. lave en kampagne for at de f.eks. signer op til din mailingliste og får et eller andet tilbud til gengæld, f.eks. 15 minutters gratis konsulenthjælp indenfor en uge.

Så kan du bedre sammenholde effekten af det digitale med hvad der faktisk sker i den fysiske verden af resultater.


Hvorfor køber folk fra dig?

Ja, det burde måske igen være overflødigt at sige …

Men jeg har virkelig oplevet hvordan mange kan stirre sig blinde på website, Adwords osv.

Det er nok både fordi man kan have svært ved at forstå noget af det og tillægger det større betydning end det har.

Men det kan selvfølgelig også være fordi man især som nystartet virksomhed har nogle virkeligt store (men også sårbare) drømme.

Man håber at finde den gyldne nøgle til at indløse disse drømme – og helst hurtigt.

Men lad os lige repetere …

FAKTORER I KØBSBESLUTNINGEN

Når folk køber noget af dig, så indgår der flere af følgende faktorer i deres beslutning:

– produkt-efterspørgsel

– pris

– referencer fra personer kunden har tillid til – herunder evt. dine samarbejdspartnerere (f.eks. en tømrer der kender en maler, osv.)

– referencer fra andre autoriteter online og off-line – f.eks.Trustpilot

– dit firma-website

– dine SoMe

– og dig selv – når du kommunikerer med kunder!

Det er derfor ofte kun en lille del af købsbeslutningen som har med det digitale at gøre – husk det!

Med mindre du er i en total informationbusiness og f.eks. sælger e-kurser, så er du hver gang nødt til at vurdere, hvor meget krudt du skal bruge på det digitale hver gang.

Eller om der er andre faktorer der skal gøres noget ved – f.eks. udvalget af produkter.

Google Ads, SoMe og de andre dyr er ikke magiske løsninger til øget salg, hvis du har et produkt eller en service som kun få gider købe.


SEO og trafik-filosofi

Afslutningsvis vil jeg lige sige et par ord om det vel nok største dyr i drømmen om online-success:

SEO ER: 

… også kaldet Søgemaskine-optimering

… også kaldet Search Engine Optimization

Her er jeg klart på det hold der mener at en content marketing strategi er det bedste for små virksomheder i det lange løb.

Simpelthen fordi hvis du laver en blog med produkt-tips, så har du en reklamesøjle som varer sålænge bloggen varer.

Det er mere arbejdsindsatskrævende, men giver til gengæld stadigt bedre trafik over tid.

(Selv hvis SEO ikke prioriteres, men du bare sørger for at sprede dit indhold på anden vis – f.eks. via SoMe).

Reklamer æder penge og er væk når de er væk.

Til gengæld kan man med fordel kombinere de to, men igen – er det et spørgsmål om ressourcer og prioriteringer.

Min prioritering af SEO vs. content

Konteksten er jo altid forskellig, ja, ja. Men: Jeg har generelt en hel klart prioritering for små virksomheder, der skal vælge at afsætte ressourcer til SEO vs. mere indhold til deres site. Den ser ud som følger:

1) Lav først mere content

– indhold

–  (f.eks. en blog som deles på SoMe – se punkt 3).

2) Lav kun det mest nødvendige SEO løbende.

Det kan du sagtens selv:

Brug et redskab som den trofaste Yoast Plugin til at optimere hvad der vises på Google, nøgleord, titler, overskrifts-tags – men så heller ikke mere.

I EN NØDDESKAL:

Hvis du kun har en time om dagen til at lave nyt indhold til dit site, så brug 45 minutter på indholdet, 10 minutter på at dele det på SoMe og 5 minutter på SEO.

3) Vent med at kaste penge efter SEO-specialister.

Når du så har et site af en vis størrelse (og et budget der tillader det), kan du overveje at indkalde en SEO-specialist (med gode anbefalinger).

Få hende til virkelig at kigge alting igennem.

Når der er gået … et halvt eller helt år fra start.

Med mindre du har en virksomhed som er superafhængig af at alt er 110 % optimeret fra starten.

Men det er de færreste …

Til gengæld er der næsten altid en masse mere eller mindre tekniske SEO-detaljer, som du kan gøre noget ved efter at have været in business et stykke tid.

At få rettet disse detaljer, f.eks. SEO-venlige titler på billeder, kan lægge et par procent til trafikken her. Og et par procent der.

Indtil Google selvfølgelig ændrer sine søgemaskine-algoritmer igen 🙂

Konklusion

Det var ordene …

… Om hvad jeg mener du som en mindre virksomhed bør prioritere i din digitale strategi.

Og vigtigere:

I hvilken rækkefølge.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies og min persondatapolitik mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk