skip to Main Content

Hvordan kan du vide om du får kunder fra Google Adwords?

Hvis du sælger digitale produkter, som ebøger og online kurser, så er der et hav af metoder indbygget i Google Adwords og Google Analytics til at følge dine kunder hele vejen –  fra de klikker på en Google reklame til hvor de surfer på dit website og endelig hvad de foretager sig.

Som regel vil man gerne have at de køber noget, men i princippet kan du vælge at have et mål om at folk skal signe op til din mailingliste el. lign.

Uanset hvad kræver det lidt teknik lige at indstille hele det store software-dyr til at tracke dine kunder, som det hedder på nydansk. Men det kan lade sig gøre, og endog meget præcist.

Men hvad hvis du kun sælger varer fra en butik eller et lager, og ikke har en webshop? Eller hvad hvis du er håndværker og kun sælger, ja, håndværker-ydelser?

Eller hvis du sælger coaching, konsulent-timer, eller en hvilken som helst anden slags services?

Allerførst: Det her er ikke en ny problemstilling!

Sålænge man har haft reklamer har man kæmpet for at måle effekterne af dem.

Og det er klart at jo længere væk reklamen er i tid og rum fra den person, hvis handling skal måles – jo, vanskeligere bliver det præcist at måle om det er reklamen eller noget andet der har forårsaget et køb.

Men generelt, for Adwords, kan man sige der er tre metoder til at måle effekten af dine reklamer for salg af off-line produkter eller services:

1) DEN GROVE: Sammenligning af normalt salg vs. salg efter reklame

2) DEN FYSISKE : Kunderne indløser en kuponkode ved køb. 

3) DEN TEKNISKE : Call-tracking software 

Lad os se på hver af dem …


DEN GROVE:

Sammenligning af normalt salg vs. salg efter reklame

Helt enkelt går det ud på at du skal have en eller anden statistik på dit salg FØR du laver reklame.

Så kan du sammenligne med salget i den periode hvor du reklamerer.

Groft sagt kan man sige at forskellen skyldes reklamerne. Men kun groft sagt …

ALLE DE ANDRE ANDRE ÅRSAGER TIL SALGS-UDSVING:

sæson for x varer …

udsving i økonomien (kriser, strejker, trends, osv.)

andre platforme hvor folk har set dig (butikker, online guider, blogs, opslagsportaler … og selvfølgelig andre reklamer)

anbefalinger (fra andre kunder)

Og helt sikkert flere endnu! Men du kan forhåbentlig se hvad pointen er …

Det er en meget usikker måde at måle effekten af ens Google Adwords på, men hvis du vil have et ‘quick and dirty’ svar på om det virker, så kan du gøre det på den her måde.

Et problem ved den her metode er selvfølgelig at folk gerne vil have Google Ads/Adwords med det samme efter at de starter en business – netop for at blive fundet, og sælge nogle services eller produkter.

Og så har man jo selvsagt intet sammenligningsgrundlag.

Så jeg vil generelt ikke anbefale den her metode, men den er der. Og nu kender du den.


DEN FYSISKE :

Kunderne indløser en kuponkode ved køb

Her gør du følgende (eller en variant af det):

  1. Laver en Google Ad
  2. Sender folk til en særlig Landing Page via denne Ad
  3. Får folk til at afgive deres email til gengæld for en rabatkupon
  4. Folk tager kuponen med i butikken, restauranten etc. og viser den (f.eks. på mobil)
  5. Du registrerer koden ved køb

Det kræver selvfølgelig lidt arbejde både at lave Landing Page, en mailingliste, et automatisk system for rabat-kuponer og endelig at registrere indløsningen af kuponerne.

Og oveni det skal du så lave en eller flere Google Ads, eller få nogen til at gøre det.

Omvendt er det en klart mere præcis måde at måle på, selv om du igen skal lave mere arbejde før og efter for at få præcise informationer, du kan bruge.

Er det f.eks. en rabatkupon til hele butikken eller til bestemte produkter?

Hvordan kan du lettest registrere købet når det foregår, så der bliver færrest mulige klik for dig inden kuponen kommer ind i et meningsfyldt registreringssystem?

Hvor meget er du villig til at give i rabat til gengæld for de her oplysninger (en ekstra udgift – som dog også kan føre til øget salg, ligesom dine reklamer)?

Der er mange spørgsmål at besvare, og det er lidt et apparat at konstruere. Til gengæld … kan du i princippet genbruge det.

Når du har Landing Page sat op, mailingliste, registreringssystem og en skabelon for tilhørende Google Ads … jamen, så har du dem!

Så næste gang du laver det her, så behøver du ikke investere helt så meget tid og penge.


DEN TEKNISKE :

Call-tracking software 

Der findes et hav af call-tracking software løsninger, men fælles for dem alle er at de, ja, registrerer folks telefonopkald.

Ofte vil der være behov for personlig kontakt inden salget går igennem, især – men ikke kun – ved salg af håndværker og konsulentydelser.

Så her kan du selvsagt vælge at spore telefonopkald tilbage til reklamer.

TYPISK CALL-TRACKING PROCEDURE:

1. En potentiel kunde udfører en søgning, ser din annonce og klikker derefter på den.

2. Den potentielle kunde bliver derefter ført til en dedikeret destinationsside (en Landing Page), der viser et unikt telefonnummer, der kan spores af opkaldssporing.

3. Han eller hun klikker på nummeret, hvorefter opkaldet overføres til din virksomhed.

4. Når opkaldet går igennem, bliver en række data registreret – alt efter hvilket call-tracking software du bruger.

Det kunne f.eks. være det søgeord, der udløste opkaldet, varigheden af ​​opkaldet og den kampagne, hvorfra annoncen blev vist, og hvorvidt opkaldet forårsagede en konvertering eller ej (et salg).

Det sidste kan man selvsagt ikke måle direkte, hvis salg, som nævnt, foregår efter en kundesamtale – som det gør når du skal male et hus for folk, eller lignende.

I sådanne tilfælde, må man enten selv registrere at der foregik et salg på det telefonnummer – i den database hvor man i øvrigt har sine kundeoplysninger.

Man kan også lade softwaret afgøre om der er foretaget et salg baseret på længden af samtalen, hvilket måske kan forekomme lidt underligt, men i nogle brancher kan det åbenbart give mening (jeg har i hvert fald set den feature tilbudt i call-tracking software).

Igen er det vigtigt at gøre sig klart at effekten du primært kan måle her er kontakt med potentielle kunder – og ikke salget i sig selv, hvis du er i en situation, hvor salget ikke foregår nærmest samtidig med samtalen.

Så ligesom de andre metoder er call-tracking ikke perfekt til alle services eller produkter off-line – til at registere vejen fra reklame til salg.

Men det er et redskab, der sagtens kan give god mening i den rette sammenhæng – og når det er sat ordentlig op.


Det var det store forkromede overblik! 

Kender du andre redskaber og metoder til at måle Adwords-effekter på salg af services og produkter?

Har du selv brugt nogle og hvad var resultatet? Drop gerne en kommentar nedenfor.

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies og min persondatapolitik mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk