Hvordan finder jeg min (kunde)-målgruppe?

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

SP:

Hvor finder du din kunde-målgruppe og hvordan henvender du dig til den?

Ulrik:

På et tidspunkt troede jeg f.eks. at jeg skulle sælge storytelling, som det vist hedder på nydansk, til små virksomheder – fordi jeg kunne lide at skrive. Altså finde de gode historier om produktet og alt det der.

Men jeg fandt så ud af at jeg egentlig hellere bare vil skrive noveller for min fornøjelses skyld og så udbyde tekstforfatning som en del af pakken – en mulighed hvis folk har brug for hjælp til det. Men det skal ikke være noget jeg stresser for at sælge. Så … frem og tilbage.

Hvad angår “snebolden”, så har jeg oplevet at det ligeså stille vokser, ved at der kommer flere lag på hver gang jeg har arbejdet med en kunde: Jeg får flere ideer til hvem jeg kunne hjælpe næste gang og selv opsøge – og (hvis jeg har gjort det godt) bliver selv anbefalet.

Jeg skrev at jeg mente, at den bedste måde at finde den på – hvis man er lidt usikker – er simpelthen bare at prøve at sælge noget til nogen man tror er ens kundegruppe.

Alene ved at gøre det får man en masse information, også om hvem man IKKE skal prøve at sælge til næste gang.

Det lyder måske lidt banalt, og det er bestemt ikke let, men jeg føler det virker for mig.

Jeg er akademiker og har da også researchet, læst rapporter om folks færden på nettet, markedsundersøgelser, osv., og det betyder da også noget, joda … men min primære inspiration kommer ved direkte kontakt med dem jeg (tror jeg) kan hjælpe.

Og nogle gange finder man jo også ud af, af den ene eller anden, grund at man ikke kan hjælpe nogen som man synes man er oplagt til at servicere.

Og så kan man godt skyde en hvid pind efter at sælge nogen noget selvsagt.

Det kan være en enkelt kunde eller et kan være en hel kundegruppe, som dengang jeg havde prøvet i nogle måneder at sælge storytelling til så virksomheder. Det er bittert, men det er jo også en erfaring man kan bruge til at sætte en ny kurs.


Fra et spørgsmål i en iværksætter-gruppe på Facebook. Let redigeret.

Find artikel