skip to Main Content

5 reklame-tricks til den gode sag

Hvad skal der til for at flere støtter din sag?

Hvad med lidt hjælp fra reklamebranchen?

Jeg kan huske, da jeg læste på kommunikation på RUC, tilbage i den mørke middelalder … dengang var der en årlig kampagne der hed “Reklamer for alvor”

Den ser desværre ud til at være en død sild idag … men ideen var at man kunne få frivillig hjælp af et reklamefirma til at markedsføre en god sag.

Det kaldes også social marketing.

Selvfølgelig er der idag masser af organisationer der hyrer trænede reklamefolk, og betaler dem dyrt, for at fremme de gode sager.

Men dengang (2001) blev jeg for alvor opmærksom på det, fordi nogle af de ‘alvorlige reklamer’ virkelig fik folk op ad stolen.

De var bevidst lidt kontroversielle, hårdtslående og provokerende – f.eks. den med en almindelig dansk familie der bliver udsat for en slags terrorangreb af maskerede mænd i deres egen dagligstue. Og så konklusionen:

“Nu ved du hvorfor mennesker flygter”

Genvej til at skrive fængende

I mit arbejde møder jeg mange små – meget små – NGO’er, altså små organisationer der har en eller anden sag at slås for.

Der findes et hav af NGO’er alene i København med et sekretariat der består af en kontorplads hos en af de store NGO’er som f.eks. MS (ActionAid) og 1½ ansat og en studentermedhjælper til at gøre alt arbejdet.

Ofte så handler det om at få opdateret WordPress ordentligt, slettet spam, taget backup og den slags vedligehold – det man ikke har tid til. Men det er også svært at få tid til stort set alt andet i sådan en situation.

Derfor havde jeg lyst til at smide 5 tips fra reklamebranchen på bordet, som er meget hurtige at bruge næste gang du skriver noget for din sag.

Så behøver du hverken lave en provokerende video eller hyre hjælp. For hvis du øver dig i at skrive som reklamefolk, så kan du nå meget langt i din kommunikation – og få folk længere op af stolene, næste gang de læser, hvad du har på hjerte.

Så lad os kort set på 5 elementer fra traditionel copywriting som også kan bruges i Social Marketing – altså for den gode sag.

Her er de:


(1) Væk følelser

Folk køber ting for at øge deres lystfølelse eller undgå smerte.

Folk handler for at øge deres lystfølelse eller undgå smerte.

Groft sagt …

Men det er en god rettesnor, fordi:

Dit job er at oversætte “egenskaberne” i din tekst til noget der giver et følelsesmæssigt respons hos læseren.

“Drive In er nu åbent hos MacDonalds” er en (kedelig) egenskab.

“Nu kan du let få stillet din sult på vej hjem fra arbejde i vores nye Drive In” er en oversættelse der får følelserne i spil.

Så hvilke følelser kan bringes i spil – positive eller negative – når det handler om at sælge et budskab og ikke en burger?


(2) Skab klarhed

Og undgå jargon.

Og lange ord.

De er næsten altid et problem for mindre NGO’er.

Mindre NGO’er rekrutterer ofte både frivillige og ansatte blandt studerende.

Og studerende har ofte ikke lært at skrive journalistisk eller til andre målgrupper end professorerne på universitetet.

Det er en sandhed med undtagelser, ja, men jeg har arbejdet som både frivillig og konsulent i humanitære organisationer on and off siden 1997, så jeg har altså set mange web-tekster, der var som taget ud af et speciale.

Budskabet kan være supergodt og vigtigt, men det er bare ikke spændende at læse for de mennesker, man gerne vil have gjort interesseret i ens sag.


(3) Skab action

At sætninger skrives i passiv er simpelthen forbudt! 🙂

Og det er en dødssynd, i den slags sager, at skrive om mennesker i passiv.

Det er en forfærdelig gammel en den her … næsten en kliche udi skrivekunsten, men skriv aktivt. Gør mennesker til nogen som handler.

Ikke til nogen der handles på!

Det giver ‘energi’ i teksten og er lettere at leve sig ind i, frem for alt, for læseren.


(4) Vis vidner

I reklameverdenen er der ofte autoriteter som fortæller:

“Dette produkt er SÅ fantastisk … blablabla.”

Det kaldes testimonials.

Det samme gælder i de sociale reklamers verden.

– Der kan være nogen som har status, der fortæller hvor fantastisk vigtig din sag er

– Der kan også bare være, ja, vidneudsagn fra almindelige mennesker om hvad det har betydet for dem, at der er skåret i starthjælpen til flygtninge, el. lign.

“Testimonials” = vidneudsagn. Vi kalder det også “cases” – især når det drejer sig om nogle mennesker der skal sætte ansigt på den gode sag.

Og apropos …


(5) Vær præcis

Det betyder: Sæt tal på.

Sæt ansigt på.

Lad være med at skrive:

“Mennesker i Somalia sulter.”

Skriv at

“Lungana er en pige på 16 som går sulten i skole hver morgen”.

Eller

“Lungana går som mange piger sulten i skole hver morgen. Det gør hendes lillesøster på 8, Tabita, også.”

Det ligger lidt i forlængelse af cases, men her taler vi ikke om at Lungana eller Tabita kommer med citater.

Der kommer heller ikke nødvendigvis en længere beskrivelse af lige netop deres familieforhold, for måske har man den slet ikke.

Men så må du skrive:

“En typisk familie i Somalia har mindst to piger mellem 8 og 16 som går i skole hver morgen uden at have fået mad”.

Så er du meget mere præcis, og det er det der, ja, tæller. Istedet for at “mennesker i Somalia sulter meget”.

Hvem er det som sulter? Hvem er det vi skal se os selv i?


Det var nogle hurtige tips. Men husk at du bliver kun bedre til at skrive fra gang til gang, aldrig perfekt.

Men hvis du øver dig hele tiden, og bruger de her tips, så bliver du også bedre.

Og din sag får mere opmærksomhed.

Mange bække små … 


Tak til antropolog Charlotte Jensen for at måtte bruge hendes tekst i video-eksemplet!

Læs den oprindelige artikel her. Hvis du klikker på linket får du udover den oprindelige artikel også links til hendes speciale, samt flere artikler om problemstillingen her. Det er ikke kun fancy skrivetricks, men virkelige mennesker det handler om … 

Læs mere om problemstillingerne i eksemplet på handivid.dk

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies og min persondatapolitik mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk