skip to Main Content

Baggrund for Vita Via

To vaskeægte gyser-historier

Lad mig fortælle dig om hvorfor Vita Via blev til …

1) ‘Gratis’ webshop til 20.000 om året

Jeg hjalp for nogen tid siden et mindre firma, som var blevet, ja, bondefanget – kalder man det vel – af et webbureau.

Firmaet sælger varer fra udviklingslandene til en fair pris, som hjælper små producenter i Afrika og Asien til bedre at kunne få det til at løbe rundt.

Så man kunne vej forestille sig, at de ville få et fantastisk produkt af et bureau som ville støtte op om den gode sag?

Nej, desværre …

Det her webbureau havde så lavet en webshop til firmaet, men det var meget vanskeligt at få hjælp til at opdatere den.

Der var heller ingen hjælp til at få mere trafik – altså at finde ud af hvordan man fik folk til at SE webshoppen. 

Det kostede så lige omkring 20.000 kr. – om året.

Webbureauet gik konkurs og jeg hjalp så det lille firma med at lave en ny webshop, som – udover min løn – kun koster ca. 1000 kr. om året. Det er prisen for det webhotel, som webshoppen ligger på, og som firmaet selv styrer.

2) Lækkert ubrugeligt design til 5000 kr.

Nogle måneder senere hjalp jeg en organisation som havde købt en ’simpel’ hjemmeside af et andet bureau.

Der skulle bare være tekst, billeder og lidt video – noget som enhver gratis WordPress-hjemmeside kan klare.

Nå, men foreningen her havde så fået købt en installation til over 5000 kr. + 250 kr./måneden i løbende udgifter.

De fik et design som kunne alt muligt lir, som de ikke skulle bruge (der var f.eks. 3 forskellige Sliders – billedfremvisere – i designet), men man kunne ikke sætte en simpel video ind!

Desuden var der spærret for adgangen til selv at indstallere ekstrafunktioner (Plugins) og til at downloade og gemme hjemmesiden, hvis man gerne ville have den flyttet på et tidspunkt.

Smart nok – for firmaet altså. 

Jeg hjalp foreningen frivilligt i nogen tid, men endte med at sige at de måtte overveje igen om de ville beholde det her produkt.

Det gav INGEN mening at jeg brugte timevis af min fritid på at prøve at sætte en video ind på deres site – noget som normalt kan gøres på omkring 20 sekunder – kun for at finde ud af at adgangen til den funktion nok var blevet spærret af et firma der ville have penge for at gøre det.

Ingen behøver at have en dyr og dårlig hjemmeside

Indtil videre har foreningen valgt at betale for at få det gjort – at beholde et dyrt og dårligt produkt.

Men det behøver de ikke!

Ingen behøver at have en dyr og dårlig hjemmeside i dag!

Selvfølgelig skal man betale et par hundrede kr. om året for leje af webhotel – den computer/server som ens hjemmeside ‘bor’ på.

Selvfølgelig skal man betale omkring 100 kr. om året for at have deres domæne-navn. Det skal alle.

Men det bør, som du kan regne ud, maks. løbe op i omkring 500 kr. – om året.

Men tusindvis af kr. for … ja, døm selv. Er det det værd?

Hvis bare de havde vidst … og sparet tusinder og atter tusinder af kr.

Jeg har så gået og tænkt siden, at alt det bøvl og alle de udgifter kunne være undgået for et lille firma, eller den lille organisation, der i forvejen kæmpede for prioritere tid og penge.

Hvis bare de havde vidst, hvilke muligheder der var for selv at lave en hjemmeside – let, professionelt og billigt. Og selv styre den!

ELLER: Vidst nok til at vælge et bureau der rent faktisk gav noget ordentlig service for alle pengene, de skulle have!

Back To Top