skip to Main Content

Hvordan du bedst planlægger din hjemmeside

Hvordan planlægger du med sikkerhed dit website i WordPress, så du får

  • et velfungerende site uden problemer der konstant koster dig tid og penge?
  • et lækkert udseende site som du er tilfreds med, såvel som din målgruppe?
  • et site der opfylder sit formål ift. din målgruppe?

Som altid er jeg nødt til at starte med at sige, at der ikke er nogen sikkerhed som er 100 procent. Det svarer lidt til at planlægge en skovtur med 100 procent sikkerhed for ikke at falde over en træstamme eller bliver overrasket af et regnvejr. Det kan man ikke!

Men du kan, ved grundig forberedelse, nedsætte risikoen for ubehagelige overraskelser betydeligt. Og du kan blive ved med at nedsætte den hvis du er villig til at gøre det til en vane at lære af dine fejl og følge nogle få, enkle principper, når du har dit website. Og det uanset om det er i WordPress eller et andet CMS.

Nuvel. Hvad er så principperne for god planlægning INDEN du går igang.

Nøgleordet er, som antydet ovenfor, “målgruppe”. Hvem er dit site henvendt til? Hvorfor?

Hvad er en målgruppe

Ordet “målgruppe” er ekstremt misbrugt og ekstremt diffust brugt. Alle taler om det, men få sætter sig ned og prøver at forklare hvad f… det vil sige, og hvordan man finder sådan en målgruppe i praksis.

Problemet er her at mennesker ikke nødvendigvis kan inddeles i grupper, men måske snarere efter adfærd i forskellige situationer. Så ordet ‘grupper’ er i sig selv lidt misvisende.

F.eks. er jeg helt klar en slags kundemålgruppe når jeg surfer efter tegneserie-tilbud på Amazon, mens jeg er en anden når jeg leder efter nye webhoteller hvor jeg får bedre hosting for pengene. Så her er situationen afgørende, ikke alder, demografi, politisk tilhørsforhold og nogle af de traditionelle kendetegn ved målgrupper.

Og ja, alder er ikke afgørende for at surfe efter tegneserietilbud – kun måske ift. hvilke tilbud Amazon skal vise dig. Ingen er for gamle til at læse tegneserier 🙂

Men med det forbehold sat i parentes, så gør du stadig klogt i at prøve at definere hvilke træk din målgruppe har og hvad der kendetegner deres adfærd – og hvornår. Men hold dig til det som er interessant for dig. (Jfr. ovenstående eksempel.)

Man kan selvfølgelig ikke gøre noget særlig genialt ift. at definere sin målgruppe hvis ikke man faktisk har to ting på plads endnu tidligere:

  • et klart formål med sit website – noget man ønsker at opnå for målgruppen (og for sig selv)
  • har haft kontakt med målgruppen – erfaringer med disse mennesker, hvem de er og hvad de vil have.

Mange starter ud uden hverken formål klart defineret  (eller forsøgt klart defineret) eller ift. at have haft nogen kontakt med målgruppen. Hvis du mener jeg hiver en stråmand frem her, for at udstråle hvor genial jeg selv er, så tag et kig på Facebooks iværksætter-fora og tæl hvor mange indlæg der er af arten:

“Jeg har fået den her geniale ide til en webshop. Tror I den vil sælge?”

“Tror I folk kan lide mit website?”

Osv.

Altså spørgsmål til en helt anden målgruppe end den deres website måske er (burde) være dedikeret til. Jeg har set spørgsmål  i iværksætter-fora om websites og webshops der handlede med og handlede om alt fra sex-legetøj til reserve-dele til biler, og hvor jeg ofte har tænkt:

‘Så gå dog for h.. ud og spørg nogle af dine kunder om DE kan lide dit website!’

Find ud af hvad de andre vil have – så snart du er klar

Problemet er at ideen til webshoppen (eller websitet) er startet med udgangspunkt i dine egne behov og interesser – du synes at modetøj fra Italien til 20-something kvinder er hot, og du vil gerne tjene penge.

Eller du synes at det er utrolig vigtigt at folk skal vide noget om tendenserne i ejendomshandel og du håber at kunne tjene lidt penge på dit website om dette ved at sælge reklameplads.

Eller … eller … eller …

Ja, man skal selvfølgelig starte med sig selv – sine egne behov og interesser. Der er kun få (Moder Teresa?) som starter udelukkende med udgangspunkt i andres behov og interesser.

Men ligeså snart du har bare færten af hvad du vil, og hvad du interesserer dig for, så skriv det ned og kom ud af vagten og find ud af hvad ANDRE interesserer sig for ift. dit emne og hvad de evt. er villige til at betale for (hvis du vil sælge noget fra din hjemmeside – og det vil du sikkert, for Vita Via er trods alt et website for folk med virksomhed ;-)).

Hvordan du lærer din målgruppe at kende

Jeg kunne nu komme med et lang og komplet ligegyldig tjekliste over alt fra køn til alder til indtjening, som er klassiske kendetegn man kan sætte på en målgruppe. Men det vil jeg ikke.

Istedet vil jeg opfordre dig til hurtigst muligt at gå ud og få nogle erfaringer med dem du tror dit website skal være til.

Med andre ord: Hvis du vil lave et website med konsulentydelser indenfor rejsebranchen, så find nogle potentielle eller aktuelle kunder og bed dem sige hvad de gerne ville have på et website om rejsebranchen. Og selvfølgelig så specifikt som muligt. Det er ikke ligegyldigt her, f.eks., om vi taler om rejser til Albanien eller Argentina.

Hvis du gerne vil sælge reklamer på et site hvor du blogger om sportsudstyr til tennis, så gå ud og snak med tennisspillere om hvad de vil have. Lad være med at tage udgangspunkt i dig selv, selv om du også spiller tennis. Der er helt sikkert mange forskellige interesser i dele af tennis-sporten og tennis-udstyr, og her er det godt at komme lidt ud af sin egen osteklokke.

Hvad med andre research-metoder?

Du skal ikke fortabe dig i keyword-research eller anden research, med mindre du virkelig, virkelig satser stort på SEO for at tiltrække trafik. Og selv om du skal bruge tid på dette, så er den kvalitative del af sitet – altså det indhold som er bestemt af ønskerne hos rigtigt levende mennesker alligevel den vigtigste. SEO er bare et middel til at få flere mennesker til at få øje på det indhold som du har lavet i forvejen.

Du kan godt bruge keyword-research til at styre dit indhold – og bestemme hvad du vil skrive om, f.eks. Men generelt fraråder jeg det, med mindre du tænder virkelig meget på den fremgangsmåde. Det er mere motiverende at snakke med rigtige mennesker og høre deres ønsker (og mere informativt), både før og efter du har lavet dit website.

Så ja, du kan supplere med google keyword-research, hvis du gerne vil fokusere meget på SEO, eller se hvilke bøger der sælger om dit emne på Amazon, eller bare snakke med andre i din branche (f.eks. andre rejsebranche-konsulenter) og få gode tips.

Men i sidste ende er din egen direkte erfaring med dit publikum den vigtigste – og den slutter aldrig. Du kan kun starte et sted og hele tiden blive bedre.

Hvornår starter man så med at lave sit website?

En god tommelfingerregel som jeg har lært er at du bør lave coaching for / samtaler med mindst 10 personer som kunne være en del af din målgruppe inden du kaster ressourcer efter at bygge et website, og evt. lave produkter til det (f.eks. informations-produkter som e-bøger).

(Fysiske produkter solgt fra en webshop er en lidt anden snak, fordi der ofte findes mere statistik på den slags – hvad der sælger/ikke sælger. Men emnet er alligevel relateret. Det kommer vi ind på i et fremtidigt blog-indlæg.)

Så altså: Find 10 personer som du tror dit website skal være for og få en god snak med dem og hvad de vil have af sådan et website, og den ydelse du leverer gennem dit website.
Og kom så igang.

Hvad med udseendet?

Ja, hvad med det? Når du har researchet som ovenfor burde du også have en god ide både om hvordan dit site skal se ud – og vigtigst: Hvad det skal indeholde og hvordan man skal navigere det.

Her drejer det sig om at du f.eks. som konsulent indenfor økologisk landbrug for husmandssteder ved at din målgruppe ofte gerne vil læse om x først og y bagefter. Så skal din menu og din forside (eller såkaldte landing page) også være indrettet så x og y er lette at finde.

Det er mindre vigtigt hvad farve sitet har … eller om det er full-width eller boxed … eller har en slider eller ikke.

Eller … eller … eller …

Folk kan gå utrolig meget op i den slags ligegyldige detaljer, når sandheden er at indholdet i 9 ud af 10 tilfælde er vigtigst for målgruppen (måske pånær visse mode og kunst-sites).

Dit site skal selvfølgelig ikke se grimt ud, være fyldt med skrigende farver eller graverende stavefejl. Men at the end of the day så er

– indholdet
– hvor godt indholdet er
– hvor let det er at finde det relevante indhold

de vigtigste tre parametre!

Altsammen set ift. målgruppens ønsker. “Godt” er selvfølgelig relativt. Men det er der f… mange som glemmer.

Øv dig i at være modig

Forudsætningen for vellykket målgruppe research er at du tør vise folk hvad du har lavet og få kritik. Og at du kan sortere i kritik, og være ligeglad med hvad nogle få siger.

Se efter mønstre – også selv om du kun har snakket med 10 eller 20 personer, som efter din bedste vurderinger repræsenterer dine ideal-brugere til dit website.

Min mavefornemmelse er at rigtig mange mislykkes med deres website til deres business – og deres business i det hele taget – fordi de har svært ved at turde udsætte sig selv for kritik. Og svært ved at sortere i relevant og ikke-relevant kritik.

Og de to ting hænger ofte sammen … for hvis du er modtagelig – uden filter – for al kritik, så tror da pokker at du har svært ved at tage mod til dig og modtage kritik!

Mine egne erfaringer

Vita Via har været som en mutant det ca. halvandet år sitet har eksisteret – det har gennemgået mange, mange forandringer. Men kerne-fundamentet har været at levere brugbar information om alle aspekter af online-livet for små virksomheder.

Så jeg har faktisk tilpasset Vita Via mest indholdsmæssigt pga. feedback fra potentielle læsere. Jeg har snakket med læsere i forummer og fundet ud af hvad deres problemer er og hvad de interesserer sig for. Jeg har snakket med mine kunder. Jeg har snakket med kursister. Og så har jeg fokuseret på at skabe indhold der matchede dette.

Selve navigations-delen trænger til et kig af andre udefra, for den har jeg selv lavet og raffineret med udgangspunkt I hvad jeg fandt var lettest overskueligt. Så jeg har stadig opgaver til gode her, men jeg føler jeg har fuldt mit eget råd på det vigtigste punkt – indhold.

Jeg har skidt hul i farver, billeder, og til dels layout af sitet. Det er jeg sgu’ ligeglad med hvad folk synes om – til dels. Det er indholdet der er vigtigst. Er guiderne gode? Bliver de brugt? Hvad er der mest trafik til? Hvilket feedback får jeg? Osv.

Så, ja, helt ligeglad er jeg ikke – især ikke fordi jeg altid sidder og filer på mit sites udseende og tester nye muligheder. Men jeg gider ikke lave surveys lige nu. Hvis jeg kan se at trafikken er stigende, og jeg får flere kunder og flere af dem er tilfredse med guiderne så er de parametre vigtigst for at måle min succes med sitet.

Hvad med det tekniske?

Ja, jeg lovede jo også at underholde om hvordan man undgår tekniske problemer – så vidt muligt. Ved god planlægning i starten osv. Den må vi tage i et fremtidigt blog-indlæg for dette her er langt nok.

Men en faktor jeg anbefaler ift. WordPress er at starte light – og med et gratis Tema. Læs mere her:

Hvordan du undgår et Frankenstein-site


Hvad er dine erfaringer med at forberede dit website? Skriv til mig og fortæl!


Træt af at bruge tid på selv at finde løsningen? Lad mig hjælpe dig.

*
Back To Top