skip to Main Content

Hvordan jeg har skabt en virksomhed der motiverer mig

Et par tanker eller 10 om motivation. Og meget passende, for idag har jeg besluttet mig for at skrive en vision for Vita Via. Jeg har en mission, men nu skal jeg skrive en vision, oh yeah.

Det er jo så moderne med visioner, missioner og den slags der står og samler støv på firma-websites, eller var meget sjove på coaching-kurserne, og som så bare ender med at blive gemt og glemt.

Jeg skal gøre mit bedste for at det ikke sker for mig. Og jeg skal prøve at forklare hvorfor jeg føler det er nødvendigt med en vision, udover en mission. Ja, hvorfor er det i det hele taget nødvendigt med nogen af delene? Hvorfor ikke bare komme derudaf og tjene nogle penge?!

Men først …

Hvad er en vision?

En vision er en forestilling om den situation du gerne vil være i – ideelt, optimalt, hvis alting spiller. Og her er det så din virksomhed det drejer sig om: Hvordan skal den se ud om 10 år og hvem skal den betjene? Hvis der var en film hvor alting bare gik perfekt og som handlede om dig og din virksomhed, hvordan så den så ud? Hvad handlede den om? Hvilken musik spillede der i baggrunden?

En vision er med andre ord noget meget følelsesmæssigt, og det er da også super-vigtigt at vores vision for følelserne i spil hos os. For pointen med en vision for hvor vi skal hen er faktisk at motivere os til at gå derhen, og tage al besværet på vejen.

Hvad er en mission?

En mission er den konkrete vej vi vil gå for at komme derhen – og sådan en vej blev defineret for Vita Via ret tidligt. Den kan opsummeres som:

Vita-Via.dk gør det lettere for små virksomheder og organisationer at navigere i det store udbud af løsnings-muligheder der er til hjemmeside og webshop – både gratis og betalte.

Vita-Via giver således overblik over hvilke muligheder der er indenfor web, som I kan lave selv.

Så du kan betragte Vita-Via som et kompas til at finde rundt i de mange, mange forskellige muligheder for at lave hjemmeside, webshop, osv. og udbygge og vedligeholde dem.

Så altså:

  • gør det lettere for små virksomheder at agere online
  • give overblik over mulighederne
  • at være et kompas for små virksomheder til disse muligheder

“Mulighederne” her er selvfølgelig dem som vedrører website, webshop, content-produktion og markedsføring.

Man kunne så tilføje nogle konkrete mål, f.eks. at lave 100 blogindlæg på et år om alle de ting du kan gøre med en Woocommerce webshop.

Men altså – det her er visionen og missionen. Problemet er bare at jeg aldrig har defineret visionen ordentligt. Og jeg kan mærke at det har påvirket min motivation på det seneste.

Jeg er simpelthen skruet sådan sammen, at det ikke er nok for mig at tjene penge. Jeg er nødt til at gøre noget der føles meningsfyldt herudover, og som gerne også er sjovt.

Med meningsfyldt mener jeg at det gør gavn for andre – på en eller anden måde.

Hvorfor have en vision?

Men … er det så ikke nok med min mission?

Nej, det er det faktisk ikke, og nu skal jeg prøve at forklare hvorfor.

Når jeg kun beskriver min mission, føler jeg det lidt som om jeg siger:

“Min mission er at lave en rigtig god online værktøjskasse til små virksomheder”

Sådan lidt i en nødeskal…

Men missionen er meget handlingsorienteret – den er orienteret imod hvad der skal gøres, og hvordan.

Men hvad med følelsen af at det er gjort? Oplevelsen? Hvad med den gavn som andre har fået ud af det jeg gør? Den mangler jeg.

Jeg har måske et eller andet sted altid tænkt over det, eller haft fornemmelsen af det, men hvis jeg skal arbejde 50 timer om ugen på min virksomhed og nogle uger ikke blive betalt fordi jeg ikke har fundet kunder, så skal jeg altså have en meget, meget stærk vision af hvorfor jeg gør det her.

Og det er bare ikke nok ‘vision’ at sige at jeg gør det her for at lave … en værktøjskasse. Det er kun en del af det.

Hvordan jeg kom frem til min vision

Jeg har i nogle uger nu ‘leget’ med en ny kategori til Vita Via – nemlig mindset.

Altså blog-indlæg om hvordan vi kan tænke, og nogle gange også føle,  mere optimalt når vi skal lave business, og især business online. Det lyder måske lidt mærkeligt, men det er faktisk meget konkret.

Emner som jeg vil komme omkring er:

  • motivation for virksomhed (selvfølgelig)
  • time management
  • hvordan vi håndterer frygt for afslag/nederlag/miste penge
  • accept af nødvendigheden af at lære og gøre en indsats
  • hvordan vi finder energi til at arbejde

og mange, mange flere … !

Det slog mig nemlig at jeg ofte møder nogen som har problemer med deres website eller webshop eller markedsføring som ikke har deres rod-årsag i et eller andet teknisk valg. (“Jeg valgte Drupal istedet for WordPress og nu er mit website gået helt i stykker! Hjælp!”)

Det kan selvfølgelig have en teknisk årsag, at man er i problemer. Men årsagen til at man har valgt en teknisk dårlig løsning kan som regel findes i noget psykologisk, f.eks.

  • at man er for autoritetstro (godtroende) overfor sælgere – som regel også fordi man bare SÅ meget ønsker sig guld og grønne skove og success
  • eller at man er for doven til at researche online selv
  • eller at man ikke kan overskue at researche fordi ens kalender bare er f… up med alt muligt og man kan slet ikke overskue det. Man siger ja til det første og bedste.

Der er ingen garantier for at vælge noget website, webshop eller markedsføring online som virker for dig, selvfølgelig. Men når skaden så er sket, så går det også tilbage til mindset, hvordan vi håndterer den.

Lærer vi af skaden og kommer styrket ud af den, eller bliver vi ved med at køre rundt i skyld og selvbebrejdelse?

Eller værre endnu – bliver vi ved med at begå de samme fejl om og om igen?

Det er blevet klart for mig nu efter at have skrevet om det i nogle uger, at værkstøjskassen – mission – ikke er komplet før end den indeholde redskaber til et godt mindset for at styre din online-virksomhed (eller online-delen af din virksomhed) gennem tykt og tyndt, medgang og modgang.

Og det kan jeg føle motiverer mig!

Det er ikke bare en ekstra mission

Det handler ikke bare om at jeg nu har fundet et nyt redskab som jeg synes er sjovere at arbejde med end at sidde og blogge om Plugins.

Jo, det gør det lidt. Selvfølgelig. Mennesker har altid motiveret mig mere end teknik. Men … når det så er sagt, så handler det jo også om at jeg ved at inkludere mindset i min værktøjskasse også sætter meget stærkere spot på to ting:

Hvordan folk skal have det (godt) når de har brugt Vita Via til at lykkes med deres mål

Hvad der er nødvendigt for at folk kan bruge alle de tekniske guider optimalt – grundlaget for det hele.

Uden mindset er Vita Via bare en anden tek-manual. Og den kan jeg jo give til hvem som helst, men der er større chance for at folk lykkes med at vælge de rigtige Plugins (til deres formål) og lave den rigtige Facebook-kampagne (til deres formål) hvis deres mindset også tjener dem vel.

Så det skal med i min vision.

Og her er den så.

Back To Top