skip to Main Content

Hvorfor din holdning er vigtigst for at spare tid

Dette indlæg skal uddybe hvorfor jeg mener at det sparer dig tid at være ‘afskyelig velorganiseret’. Og her mener jeg tid i alle forhold – privat, business og online. Men vi interesserer os selvfølgelig mest for der hvor online-delen overlapper med business.

Altså, du har en lille virksomhed – f.eks. en konsulentvirksomhed eller en webshop der sælger tøj. Du skal, i mere eller mindre grad, holde dit website opdateret, lave nyt indhold/nye produkter og reklamere online for det hele.

Samtidig skal du passe din konsulentvirksomhed, f.eks. som coach, eller måske endda en fysisk butik eller et showroom og i alle tilfælde er der et lager, bestillinger, forsendelser, osv.

Der er med andre ord rigeligt med både off- og online-aktiviteter som skal kombineres og som helst skal foregå så effektivt som muligt.

Men din holdning er vigtigst – ikke dit system

Der findes mindst 15000 millioner forskellige time management software-programmer, bøger og gode råd online. De er ikke vigtige.

Det som er vigtigt er – igen – din holdning.

Vil du være maximalt organiseret? Vil du hele tiden prøve at nå et mål hvor du er bedre organiseret, også selv om du ikke har tid, eller overskud, eller overblik til at nå målet endnu?

Eller vil du bare gøre tingene lidt på må og få?

Som altid taler vi om to ekstremer på en skala, og du og jeg ligger et eller andet sted på den skala, mere eller mindre ud imod den ene ekstrem. Andre ligger et andet sted på skalaen.

Men spørgsmålet er igen hvor vil du bevæge dig hen – mod mere organisering eller mindre?

Jeg mener jo svaret er indlysende – jo mere organiseret man er, jo mere tid sparer man.

Men du kan kun være velorganiseret hvis du har et mindset som tilsiger at det er vigtigt.

Det er, for at være lidt grov, næsten ligegyldigt hvilket time management system du bruger hvis du bare bruger det konsistent – fordi du VIL være organiseret.

Ja, men …

Det er selvfølgelig noget der skal kvalificeres. Brugerne af den noget forslåede Sundhedsplatform ville nok være uenige, f.eks., i at platformen eller systemet er ligegyldig. Jeg er ret sikker på at det vil gavne mit tidsforbrug når jeg opgraderer fra Excel-ark til et regnskabssytem som er professionelt (og som koster). Ikke i starten, selvfølgelig, men senere.

Måske.

Selvfølgelig er systemet vigtigt – men din grundholdning er stadig den vigtigste, hvis vi skal se på situationen som den er for små virksomhedsejere.

For hvis du har den grundholdning at organisering er vigtig, så er du også konstant søgende efter bedre systemer, hvis f.eks. Dinero eller Podio ikke virker for dig. Så finder du noget bedre. Det har du mulighed for – imodsætning til de stakkels læger.

Så holdning er vigtigst – for at spare tid og være mere effektiv. Holdning til at det er vigtigt og nødvendigt.

Men det er kun det halve af sandheden.

For du kan faktisk spilde en helvedes masse tid selv om du er velorganiseret. Selv om du har fundet et skidegodt time management system, eller regnskabssystem, eller website-system der passer lige netop dine behov, evner og præferencer og situation.

Du kan til dels være så forelsket i dit organiseringssystem at du bruger mere tid på det end på kerneopgaverne – f.eks. at sælge, eller udvikle nye produkter.

Du kan også være i den helt forkerte branche og sælge det helt forkerte. Det er faktisk mere udbredt end man skulle tro. Men lad os tage problemstillingerne en ad gangen:

Hvordan du undgår at bruge for meget tid på at organisere

Simpelt – og dog så svært at lære. Jeg lærer stadigvæk. Men her er mine råd:

  • Du skal være klar over dine kerneværdier og prioriteter – og afklaret med dem

    Hvis du helst ville være forfatter, hvorfor bruger du så meget tid på din karriere i tøjbranchen? For at tjene penge? Ja, men det kan du gøre på andre måder, som måske giver dig mere tid til at være forfatter. Og du kan vælge at prioritere at tjene mindre. Og forbruge mindre.

    Det hænger alt sammen sammen, men et er sikkert: Hvis du lever i uoverenstemmelse med dine kerneværdier (og de gør mange af os, mere ellermindre), så kommer du altid til at føle dig stresset og ked, når du prøver at organisere, fordi dybest set er du ikke afklaret nok med om du vil det.

    Jeg siger ikke du skal ‘follow your passion’ i et og alt – og alt det sludder. Nogle gange kan man bare ikke følge sin passion og tjene nok på den til den livsstil man vil have eller som er nødvendig for at føde ens familie.

    Det er sgu’ ikke min passion at lave websites, men det er det bedste, mest spændende og mest fleksible ‘job’ der giver lige akkurat nok p.t. til at jeg kan overleve og være det bekendt for min familie. Og samtidig fleksibilitet nok til at være der for familien. Og til at pleje nogle af mine hobbies, f.eks. at skrive fiktion, som jeg er væsentligt mere passioneret omkring.

    Så det handler ikke om at du altid skal nå frem til et punkt hvor du vælger din passion, for nogle gange kan du bare ikke. Sådan er livet. Det handler om at finde et mix af prioriteringer som du er afklaret omkring.

 

Du skal være klar over hvad der er vigtigst for din business – og prioritere det

Jeg vælger næsten altid at prøve at lave content marketing – såsom at blogge. Eller at prøve at pitche hvis der er opgaver på freelance-markedet. Med andre ord – at sælge. Alternativt vælger jeg at servicere eksisterende kunder.

Jeg vælger aldrig bogføring først, fordi det bare ikke er nødvendigt from day-to-day. Og jeg vælger aldrig at surfe forvildet rundt og læse om nye fantastiske WordPress-plugins, eller time management-systemer. For det gavner ikke min forretning.

Tænk hvis jeg skulle skrive ind i min kalender alle de websites jeg besøgte så – og hvilken rækkefølge jeg skulle besøge dem i. Så ville organisering være der, men være meningsløs. Okay, det er sat på spidsen, men forhåbentlig giver det mening

 

Du skal bruge tid på at sætte dig ind i det tekniske selv

Her snakker vi selvfølgelig om hvis du regner med at skulle bruge det selv, og ikke ellers har råd til at udlicitere det til nogen du stoler 100 procent på. Jeg tænker især på webshop-ejere med enmands-virksomheder. Men egentlig alle der har et website og skal opdatere det regelmæssigt, om ikke andet så Plugins og Tema og WordPress-core. Men selvfølgelig også hvis der er en blog eller andet som kræver det.

Læs også:  Mine 3 bedste råd til dig INDEN du vælger website/webshop-system

Det lyder måske mærkeligt at sige det her igen, for er det ikke indlysende. Nej. Ikke for alle, desværre. Der findes folk – og jeg har haft dem som kunder – som af den ene eller anden grund helst vil holde det tekniske i armslængde.

Men det er bare svært, for der er altid noget de alligevel er nødt til – f.eks. at lave markedsføring, og det kræver også teknisk viden. Hvordan fungerer en Facebook-side? En Google annonce? Skal jeg have en mailingliste? Hvordan? Osv. Osv.

Men pointen er igen at selv om du fra tid til anden  har råd til at udlicitere en reklamekampagne eller en opgradering af dit site, så er det ris til egen røv, hvis ikke du har sat dig ind i basis-funktionerne selv. Hvis ikke du ved hvad det indebærer at købe et WordPress-Tema fremfor at få et gratis. Hvis ikke du ved hvor meget forskellige former for SEO reelt er værd ift. at få trafik til dig. Osv. Osv.

 

*

Mindset først – igen

Vi kan ikke undgå at spilde tiden. Det er ligesom at vi ikke kan undgå at begå fejl. Vi er nødt til at gøre det. Men det vigtige er om vi lærer af det eller ej. Det gør vi kun hvis vi har mindsettet først – vi har taget beslutningen om at forbedre os. Vi er ikke bange for at indrømme at vi har fucked up.

På samme måde ift. at spare tid som solo-business-ejer der skal administrere sit website, content og marketing – og måske en shop oveni. Med lidt eller ingen hjælp. På et smalt budget. Administrere det og Alt Andet I Virksomheden.

Det er et spørgsmål som er diskuteret igen og igen – hvordan man bliver bedre til at organisere sin tid. Det her var mine bud, med specifikt fokus på det der betyder noget for dit tidsforbrug på website og webshop, content og marketing.

Disse nødvendige dele må ikke blive en tidssluger for dig i unødvendig grad, for der skal også være til bogføring, indkøb, møder, og alt det andet.

Jeg vil ikke liste alle de tekniske hacks her, som kan spare dig tid f.eks. med WordPress. For det er fuldstændig ligemeget hvis ikke din holdning er klar fra starten af. Hvis ikke nogle grundting er afklarede hos dig – som den jeg har beskrevet ovenfor.

Så kunne du nemlig bruge tid på at finde de bedste tekniske hacks til din WordPress istedet for kerneforretningen. Og det ville i bedste fald være en overspringshandling.

Men jeg ved godt det er fristende, når nogen dingler noget foran næsen på en: ‘Hvis bare du installerer den her Plugin så sparer du SÅ meget tid’ … ‘det her regnskabssystem’ … ‘det her … ‘ x, y og z.

Så derfor skriver jeg det her. Få dit mindset på plads først. Så skal vi nok få alle systemerne på plads bagefter – og du kommer til at se mine 101 yndlings-Plugins til at spare tid i WordPress 🙂


Træt af at bruge tid på selv at finde løsningen? Lad mig hjælpe dig.

*
Back To Top