skip to Main Content

Mine tre bedste råd INDEN du vælger website/shop-system

Jeg ville egentlig have skrevet det her indlæg med en opskrift på hvordan du smartest researcher hvilket CMS eller software du skal bruge til hjemmeside/webshop. Men min opfattelse er vel dybest set, at dem der har brug for at læse sådan en opskrift sjældent vil gøre det. De vil nemlig ikke researche på egen hånd, men derimod enten

  1. Vælge ud fra andres anbefalinger – ofte vildt fremmede på diverse sociale medier
  2. Vælge ud fra hvilken firma-hjemmeside der ser flottest ud, mest autoritativ og i øvrigt lover mest
  3. Hvilken sælger der lover mest (se i øvrigt punkt 2, og vel egentlig også punkt 1)

Det er ikke taget ud af den blå luft. Jeg har haft adskillige kunder som har valgt deres hjemmeside/shop gennem metode 1,2 eller 3 og nu har opdaget at:

  1. Andres anbefalinger passede ikke til dem eller var måske endda vildledende (f.eks. fordi der var talte om ’skjulte sælgere’ som selv havde et firma der solgte lige netop den løsning de plæderede for)
  2. Firmaet/sælgeren efterlod dem med et færdigt website enten i WordPress eller et Closed Source hjemmeside-system (f.eks. Wix), som de ikke forstod at bruge og/eller ikke kunne komme ud af uden stort besvær

Hvad får os til at vælge med hovedet under armen?

Så spørgsmålet er om man overhovedet kan give nogle anbefalinger til dem der egentlig har brug for det i denne situation? Til dem som altid søger hjælp til at træffe ’sikre’ beslutninger og lægger vægt på hvad andre siger, især hvis disse andre skinner af en eller anden form for autoritet (eks. slynger om sig med fag-udtryk)?

Det kan man jo nok et stykke hen ad vejen, og det bør man også – så meget man orker.

Men jeg har det bare sådan lidt, at når nogen jeg engang har hjulpet med at flytte til WordPress så kommer og fortæller at nu er de igen flyttet til en Closed Source platform, fordi ‘det bare er meget lettere at bruge’, og så begynder at se spørgende ud når de opdager de ikke kan få en backup af deres nye ‘lette’ website, så … ja, så er der måske ikke så meget andet at gøre end at vente på at erfaringen gør for ondt på dem, til at de fremover tager nogle andre valg.

Det er selvfølgelig en ekstrem. De fleste af os, inklusive mig selv, har en tendens til at vælge ting i vores liv – fra bøger til computerprogrammer – som er anbefalet af andre, og uden at researche alting til døde først. Det har vi simpelthen ikke tid til.

Og vi begår alle fejl og lærer af dem, mere eller mindre.

Endelig tror jeg på, at vi alle er draget imod de lette løsninger – lette og billige og gode, alle de ting sælgerne lover. Der går lige ind i reptil-hjernen og dygtige sælgere ved hvilke psykologiske knapper de skal trykke på.

Findes det sikre website-valg?

Men hvor efterlader det os så, når vi nu siger ‘brug tid for at spare tid’?

I betydningen: Brug tid på at researche dine hjemmeside-løsninger inden du vælger, for ellers kan du bruge masser af tid senere – og penge – på at komme ud af dårlige løsninger.

Folk der har bedt om anbefalinger i Facebook-forum-nr.-121-for-iværksættere vil vel sige, de har brugt tid på at researche.

Folk der har researchet det bedste CMS til lige netop deres webshop i 3 uger, kan stadig risikere at vælge noget der er skod for dem – simpelthen fordi de ikke har forudsætningerne for at forstå nogle af anbefalingerne de læser online, eller kender deres egne behov godt nok.

Der er ingen vandtætte garantier.

Dog kan man sige at hvis du bruger 3 uger fornuftigt på at researche hvilket webshop-system du bør bruge, så er risikoen for at du kommer dårlig fra start væsentlig mindre, end hvis du vælger i blinde fordi en sælger har sagt x og nogle venner har sagt y.

Og hvad mener jeg så med “fornuftigt” ift. research? Jeg har …

3 råd

  • At du gør dig dine behov så klare som muligt

    … før du starter ud – hvad skal den her shop indeholde af funktioner, hvad skal du selv kunne styre? Lav en udtømmende liste og snak med andre som har den type business du gerne vil have (se næste punkt).

  • At du ser på hvad andre har af tilsvarende løsninger og hører om fordele/ulemper

    Det giver 100 gange mere brugbart feedback, hvis du skal have en tøjwebshop, at du finder en på nettet nogenlunde på den størrelse du vil have og kontakter dem – evt. ifbm. en lille ordre – og spørger pænt om deres erfaringer. De fleste vil gerne hjælpe.

    Den slags feedback fra ‘fremmede’ er guld værd, fordi de har oplevet en situation som svarer til den du gerne vil opleve – istedet for du bare stikker hovedet i haj-buret og spørger i et par forummer online hvad folk kan anbefale.

  • At du selv insisterer på at få lov at prøvekøre ‘bilen’ inden du køber

    … altså webshop-systemet.

    Hvis ikke der er gratis konti man kan oprette i en prøveperiode og få adgang til nogle funktioner, så find nogle instruktionsvideoer online. Der findes tusindvis af videoer på YouTube om alle slags webshop-systemer.

    Brug bare een aften på at se nogle af dem, hvis du har forelsket dig i Shopify eller Woocommerce og få en ide om hvorvidt du kunne finde ud af, og have det godt med, at bruge netop deres system.

    ***

Det var mine råd. Der kommer sikkert flere henad vejen, men jeg er overbevist om at hvis du følger de her tre retningslinjer og bruger i hvert fald 2-4 uger på research, så er du rigtig stærkt stillet ift. at vælge en løsning som kommer til at fungere for dig.

Uden et tab af tid og penge som sætter din business i stå i lang tid bagefter, fordi du skal flytte til endnu et system som er ‘lettere at bruge’.

 


Træt af at bruge tid på selv at finde løsningen? Lad mig hjælpe dig.

*
Back To Top