skip to Main Content

Mine erfaringer med online marketing (I)

Jeg fik lyst til dette indlæg, fordi jeg tænkte at mine egne erfaringer med at markedsføre Vita Via måske også kunne komme andre til gode. Det er klart at det vil være mere relevant for visse brancher end andre, og at du i alle fald skal have en stærk tilstedeværelse på nettet – og lyst til at opretholde den – for at finde kunder. Ellers er det mindre relevant for dig.

Men lad mig prøve at opsummere …

Min strategi i en nøddeskal – lige nu

Jeg er ved at udvikle produkter, primært forskellige typer af online kurser, men ellers er det jeg sælger … arbejdskraft. Jeg sælger konsulent-timer enten for at lave folks websites, eller hjælpe dem til selv at lave deres websites.

For at gøre dette har jeg skabt et stort website, der som det første skal bringe mig potentielle kunder der kommer ind via Google, eller via en link fra et af de forummer jeg frekventerer. Det giver selvfølgelig også noget autoritet som online visit-kort at have et stort website med en stor blog. Så det er strategien – helt overordnet.

Byg stort site, tiltræk trafik og potentielle kunder

Sælg min tid til disse kunder – f.eks. byg en hjemmeside for dem, eller undervise.

Med tiden sælge produkter – f.eks. et kursus – så jeg slipper for at sælge min tid, og det hele kan automatiseres mere.

Selvklart er markedet begrænset i Danmark. Der er et begrænset antal danskere der søger på dansk efter noget om WordPress, men det er en kalkuleret risiko.

Mit brand, hvis man kan sige det sådan, er at være en dansk WordPress-go-to-guy, fordi jeg bilder mig ind det giver mere troværdighed overfor den kundegruppe jeg så småt er ved at definere klarere og klarere hver dag. Dem der alligevel er så gode til engelsk, og så selvhjulpne, at de surfer efter hjælp alle mulige andre steder – de er alligevel uden for min rækkevidde.

I næste afsnit vil jeg fortælle hvordan jeg er nået frem til min strategi, som den ser ud nu, og så vil vi tilsidst se på mine resultater, overskuelige som de er 🙂

Min marketingsbaggrund

Min strategi for at få kunder er blevet opbygget i det sidste halvanden år, da jeg allerede startede i foråret 2016 med at bygge websitet og få online ‘position’ før end jeg tog skridtet fuldt ud og trak mit CVR-nr op af hatten i januar 2017. Men der var  nu en masse teorier inden i mit hovede der skulle testes af i virkeligheden …

Jeg har selvfølgelig en kandidatgrad i kommunikation fra RUC (anno 2007) hvor vi lærte at analysere målgrupper og planlægge kommunikation. Men online-marketingsdelen, som den ser ud nu, er 100 % selvlært.

Jeg var her stærkt inspireret af især min marketing-coach, Yaro Starak fra Entrepreneurs-Journey.com, som jeg købte et coaching-forløb hos i 2015. Han er meget fokuseret på email-marketing nu, men har reelt selv bygget sin business op på content-marketing. (Han rådgiver bloggere i at tjene penge – som tusindvis af andre, men bare bedre. Han har selv haft et par små virksomheder, bl.a. en redigeringsvirksomhed.)

Yaros anbefalinger er at lave en såkaldt Sales Funnel hvor du har en eller anden form for gratis ydelse, f.eks. en blog, som så tiltrækker leads – trafik – potentielle kunder. Du giver noget gratis information væk og får til gengæld noget opmærksomhed.

Disse potentielle kunder er så selvsagt kun potentielle. Du skal filtrere dem og sortere dem, f.eks. ved i først omgang at få nogle af de mest interesserede til at signe op til din mailingliste. Så giver de lov til at du må kontakte dem direkte. Dernæst kan du tilbyde dem et mindre produkt (‘price-of-a-meal’), så et medium produkt – et kursus, f.eks.

Endelig kan de mest interesserede – dine mest loyale fans 🙂 – blive tilbudt at avanceret kursus eller personlig coaching til en høj timepris. Andre skal selvfølgelig også have disse tilbud, hvis du har dem. De skal fremgå af din hjemmeside.

Men pointen er bare at du allermest aktivt markedsfører dem til de fans, som du får ind i din Sales Funnel, fordi her er chancen størst for at nogen køber. Sales Funnel er populært sagt en slags ‘tragt’ som er smallest til sidst og hvor du ender op med de mest købelystne kunder, efter at de andre er stoppet højere oppe i tragten.

Nuvel, en Sales Funnel er jo ikke Yaros opfindelse. Han har bare taget den til sig og markedsført den effektivt som om han har tilført denne strategi noget særligt. Især har han øget indtrykket af at kunne give undervise i hvordan man laver en god Sales Funnel ved (heller ikke et nyt trick) at interviewe hundredevis af succesfulde entreprenører online om deres erfaringer, og så ellers bruge disse som eksempler på hvordan ‘hans system’ virker, hvis man skal være lidt kynisk (jfr. citations-tegnene :-).

Der er meget værdi at hente i Yaros kurser, men jeg blev ret hurtigt klar over at den store elefant i hjørnet var netop det manden selv havde brugt årevis på at opbygge: Opmærksomhed. Et website med kæmpetrafik, hvorfra du kan ‘høste’ kunder.

Yaro selv talte i vage vendinger om hvad man skulle gøre for at nå hertil, som regel ved at blogge – men helst meget niche-fokuseret, på lige netop det problem man løse for folk. Så man ikke ’spildte tiden’. Men han havde jo selv opnået masser af trafik ved i årevis at blogge vidt og bredt om ALT vedr. online-entreprenørskab og først i de senere år skærpet profilen.

Ikke et ondt ord om det, men pointen er at jeg forstod at jeg selv var nødt til at bruge en masse tid på at skærpe min profil. Der var ikke et system – heller ikke Yaros – der kunne give mig den hemmelige formel på hvordan min perfekte kunde så ud, hvad hans behov var og hvor han var henne i cyberspace og realspace.

Yaro anbefalede især research og test gennem coaching af op til 10 personer inden man udviklede sit første ‘minimum viable product’ (MVP)  og så ellers kom igang med noget salg. Som et alternativ til ‘bare at blogge derudaf’, groft sagt.

Dilemmaet?

Men man var jo stadig nødt til at have den der forbandede trafik, og det var der akilleshælen var i ‘hans system’. For den trafik – den opmærksomhed – kommer bare ikke af sig selv. Hvad enten du skal have den til en landing page med et MVP, eller til en større blog.

  • Du er nødt til at skabe trafik, over tid, ved at bruge din tid, f.eks. på at blogge og gå ud og mødes med andre online og gøre opmærksom på dig selv positivt.
  • Eller du er nødt til at bruge reklamekroner, f.eks. på Facebook ads.

Det koster penge at tjene penge, som man siger.

En anden problematik, som aldrig rigtig blev addresseret i Yaros reklame-materiale, var at der nok var tale om de meget hypede A/B-split-tests for at finde ud af hvilken landing page f.eks. der kunne få flest folk til at signe op på en mailingliste. (Den blå eller den grønne?) Der var bare ikke nogen ’split-tests’ – nogen sammenlignelige studier – af at fokusere på research og MVP, og så blogge derudaf om sit emne, så …

Hvad sparede mest tid inden der kom kroner i kassen? Var det overhovedet muligt at lave sådan en sammenligning?

Eller var det, mest af alt, en markedsføringsstrategi fra hans side? (‘I gamle dage skulle du blogge i 5 år får at blive rig – idag kan du bruge mit system til at gøre det … meget hurtigere’).

I fairness skal det igen siges at jeg har og havde stor respekt for manden, og han lærte mig utroligt mange gode ting omkring online markedsføring og email-marketing. Vigtigst af alt gav han mig det endelig spark til at VILLE lave min egen online business – i en eller anden form.

Men der var en underliggende konflikt i ’systemet’ …

Hvordan kunne du virkelig, sådan helt ærligt, undgå at bruge ‘meget tid’ hvis du skulle både have fat i kunder og tune dig mere og mere ind på deres behov og begynde at sælge stort til dem?

Hvordan?

  • Ved at researche og bruge ’systemet’? Hvad hvis researchen fejlede? Så var tiden vel spildt eller?
  • Ved at bruge reklamekroner? Ja, men det koster … og det må det jo ikke. Helst ikke så meget …
  • Ved at bruge tid på at blogge og coache og skyde med spredehagl, i hvert fald inden for dit emne eller din branche, indtil du havde bygget en business op på det?

Jeg var og er ikke specielt rig, så valgt om at bruge min tid primært til at blogge og opnå trafik og kundeindsigt faldt ret hurtigt. Men ikke kun fordi budgettet er stramt. Det ligger også naturligt for mig, fordi jeg godt kan lide at blogge og hjælpe folk.

Det er kernen i min ‘content-marketing’. Jeg skaber indhold som skaber interesse for mig.

Kernen i min strategi

Jeg har siden starten på min helt selvstændige business i januar 2017 raffineret min egen metode, og denne proces stopper nok aldrig helt, men foreløbig ser den sådan ud:

  1. Jeg finder nogle personer online som har et relevant WordPress-problem, jeg kan løse, og giver dem et fyldigt svar – f.eks. i forummerne på Amino.dk. Jeg backlinker til flere relevante artikler – helst på mit eget site.
  2. Jeg bruger mit fyldige svar som materiale til at lave et blog-indlæg, således at det også skaber værdi for mit site og ikke kun for Amino, Facebook eller den konkrete person jeg hjælper. Og så skaber det også værdi for andre som finder mit site, selvfølgelig. Det er en win-win.
  3. Jeg udfylder så vidt muligt nogle relevante søgeord, SEO-titel, Google meta-text og af og til et Featured Image med Yoast SEO-Plugin’en, men ellers holder jeg mig fra at bruge for meget tid på SEO-optimering. Det er indholdet der skal trække trafik – flere sider med relevant indhold. Så skidt med om der er et keyword for meget eller for lidt.

Spørgsmål

Er du ikke bange for at blive straffet af Google

… fordi du har duplicate content liggende på både et stort forum og din blog?

Nej, risikoen for dette er til at overskue. Det er et trade-off. Måske straffer Google mig med -5 % på min SEO-ranking (igen: Jeg har ikke en kinamands chance for at vide det). Men til gengæld er jeg synlig et mere sted online hvor der er relevante kunder. Desuden kopierer jeg ikke alt content slavisk. Jeg laver ofte flere afsnit og indsætter flere links, og evt. videoer i mine blog-indlæg.

Er der nogen forskel på at bruge tid på research, coaching og på at blogge

… for at få en klar profil på ens kunde?

Det er der jo egentlig ikke. Og i praksis kan og bør man bruge alle tre metoder. Yaros marketingstrick var bare at fokusere meget på de første to, som han havde opbygget et – ikke ueffent – system til at strømline, så man – måske – ikke spildte for meget tid. I forhold til hvad man kunne have gjort.

Men det handler jo ikke kun om denne, igen ikke særligt håndgribelige teoretiske sammenligning af hvad afkastet – måske – bliver af din tidsinvestering. Det handler jo også om hvad du føler for. Jeg følte mest for at bruge tid online på at møde potentielle kunder (reelt en slags coaching) og ikke på research, f.eks. af hvilke Amazon-bøger der solgte bedst om mit emne. Og 80 % af al success er som bekendt at møde op, så det er i dag blevet klart for mig at jeg er nødt til at fortsætte med den strategi der holder mig igang, især fordi resultaterne af alternativerne er så uhåndgribelige.

For at skære det ud i pap: Når jeg dybest set ikke kan vide om hvor meget 5000 kr.s investering i SEO vil gavne mig, eller 5000 Facebook-reklamekroner, eller 50 timers research, men jeg kan vide at min foretrukne strategi – at blogge – holder mig igang med at skabe værdifuldt content … så er det sikreste for mig at vælge at blogge.

Resultater

Jeg har ikke blogget konsistent fra Vita-Via.dks oprettelse i februar 2016, især fordi alting stod næsten stille fra februar til tidlig juni i år, hvor jeg dels fik nogle store kunder jeg brugte meget tid på, dels en lille søn som jeg brugte rigtig meget tid på.

Jeg var mere aktiv i første halvår af 2016 og en del af efteråret. Der var også et langt break i sommeren 2016 hvor jeg var bortrejst i 2 måneder.

Men det værende sagt, så er her nogle tal på resultaterne. Jeg har d.d. alt i alt produceret

  • 102 blog-indlæg om alt ved WordPress, Woocommerce, content og online marketing (inklusive dette)
  • 30 sider med overordnede informationer og indekser
  • 37 personer på min ’spørg mig gratis’-mailingliste
  • 3 personer på min mailingliste for mit 12-ugers, gratis online WordPress-kursus (landing page oprettet maj 2017)
  • 26 medlemmer i min Facebook-gruppe hvor man kan stille spørgsmål til mine kurser.

Jeg har udskrevet

  • 14 fakturaer fra februar til juni 2017 til 9 kunder
  • 2 (to) af de 9 er fra kunder som har fundet mig via Google.
  • 6 er via netværk
  • 1 via en jobansøgning
  • en kommende kunde som har fundet mig via Amino
  • jeg får også et stigende antal henvendelser fra hhv. Amino og Facebook, men som ikke er blevet til noget.
  • Herudover har jeg undervist 4 gange på aftenskole, men disse tæller som lønarbejdskunder, da jeg ikke har udskrevet faktura men fået udbetalt A-indkomst. Websitet har spillet en rolle, selv sagt, i at jeg fik de jobs, men hvor stor er svær at måle.

Det statistiske materiale er ikke prangende, og i løbet af 2017 har jeg haft 834 unikke besøgende på mit website, så hvis man skal være lidt fræk så er konverteringen af kunder kun fra Google på 0,002 %.

Men som det fremgår ovenfor, håber jeg, er websitet jo meget mere:

Det er en kilde til troværdighed, når jeg sælger kurser til aftenskoler etc.

Det er en ligeså en kilde til troværdighed for folk som finder mig via sociale medier og fora, og altså ikke på en ‘ren’ Google-søgning

Og selvfølgelig også ved regulær jobsøgning. (Jeg er ikke religiøst imod faste jobs nu hvor jeg er selvstændig – tværtimod. Jeg vil gerne have et relevant deltidsjob. Det handler bare for mig om at tjene penge og gøre det indenfor det felt som jeg har det bedst med, hvilket er web og kommunikation. Men det er en historie som vi kommer tilbage til i et andet blog-indlæg.)

Så min content-marketing strategi er ikke kun til ære for Google, snarere tværtimod, da jeg jo – som nævnt ovenfor – går imod nogle af de ‘hellige SEO-regler’, f.eks. om sk… på at duplicate content er fy-fy.

Konklusioner – indtil videre

Jeg er nu ved at komme mig efter omstillingen til både at skulle finde kunder her og nu og lave arbejde som selvstændig, og være far. Så nu bruger jeg også tid igen (næsten) hver dag på at lave content – på at blogge.

Snævert set har min indsats til dags dato givet magre resultater, hvis mit håb var at skaffe flere kunder via Google. Men set i et lidt bredere perspektiv giver det mere og mere mening, fordi

  • bloggen er et godt markedsføringsredskab i mange, mange andre sammenhænge end for at please Google
  • jeg lærer mere om WordPress og om mine kunder
  • jeg har det sjovt og føler mig motiveret til at fortsætte netop denne strategi

Så hvis jeg skal give noget videre her og nu, er det vel at din markedsførinsstrategi, især hvis du har et stramt budget, ikke kun bør handle om hvad du tror (eller hvad andre siger) er mest effektivt for at få kunder. Den bør i ligeså høj grad handle om hvad der er mest effektivt for at få dig selv til at blive ved med at lave marketing, hver dag, og have det sjovt og lære noget i processen.

Jeg vil lave et nyt kapitel i denne serie, når jeg har nogle flere erfaringer at dele, måske om et halvt års tid. Men for indeværende håber jeg du kan bruge det her til noget – uanset om du sælger hjemmesider eller andre services/produkter og gør det meget online.

 

Back To Top