skip to Main Content

Hvordan får jeg mere mental disciplin til at prioritere?

SP:

Jeg synes at rode rundt i mails, fb opslag, fb ads, SEO, vedligeholdelse af shops, optimering, evaluering, oversættelsesfiler, bilag til bogholder, timeseddel på ansatte osv osv.

Jeg føler jeg kunne blive 1000 gange bedre til at bruge tiden, fordi jeg aldrig bliver færdig med noget. Sådan rigtig færdig. Har prøvet kalendre, to-do lister on/offline, det virker bare ikke for mig.

Når man så er igang med en ting, (skaffe et link, f.eks.), snubler jeg over en fed feature på et site, så begynder jeg at undersøge det, havner på andre søgeresultater og går i stå. Disciplin, i know. Hvad bruger i af gode redskaber og har af erfaringer/tanker om dette?

Ulrik:

Min egen opskrift er, groft sagt,

1) simplificer al planlægning

2) simplificer al business

3) simplificer livet i det hele taget

Jeg bruger således kun google calendar og et excel-ark til planlægning, sidstnævnte for overblikkets skyld for at se hvilke opgaver der er igang for hvilke kunder.

Business er kogt ned til nogle få ting jeg ved jeg er NØDT til at gøre, først og fremmest sikre returning customers ved god service. Hvis valget står mellem det og en eller anden fancy SEO-manual, så er returning customers, og dernæst new customers vinderne – hver gang. Men målene er sføli meget kontekstafhængige her …

Endelig er der livet generelt og der kan kun du selv vælge fra og til. Allerede inden vi fik barn lagde jeg dog mærke til at jeg brugte uforholdsmæssigt meget tid på ligegyldig netsurf (surprise!) og at det også ødelagde min discplin når jeg ikke var på nettet. Og den disciplin, eller mangel på sammen, tager man altså med sig på sin arbejdsplads.

Det lyder som om du især kunne have godt at en internet-detox, men det kan være svært. Kræver du hjælper dig selv lidt ved fx at have en computer uden net til visse arbejdsopgaver, lukker nogle social media profiles. installerer nogle extensions som lukker din browser efter at have surfet i x tid og som er svære at afinstallere.

Det er jo altid svært at tilpasse ens egne vaner til andres situationer, men opsummerende håber jeg du kan tage noget med, om ikke andet så een ting: ‘Hvis du kan skabe en situation hvor du kun har 20 min til at løse en arbejdsopgave, og ikke kan gå over tid uden sanktioner der kan mærkes, hvad er så din prioritet?’ Du kan indsætte vilkårlig tid, men pointen er det med at simplificere alt, sætte nogle begrænsninger, som tvinger dig til at disciplinere – og så belønner dig selv når du har gjort det.

P.S. Ofte er sociale mekanismer de stærkeste til en sådan adfærdsændringer, så måske har du nogle kolleger, partnere etc. som du kan være fælles om det her med – fx en konkurrence om hvor hurtigt I kan tømme jeres mailbox hver morgen og hvor længe I kan lade være at kigge i den igen.

P.P.S. God artikel fra min tidligere coach om prioritering:


Et spørgsmål i en Facebook-gruppe

Back To Top