skip to Main Content

Er det normalt at halvdelen af de besøgende forlader min webshop uden at købe?

SP: 

Jeg har en webshop der er ca. 8 måneder gammel og jeg oplever et støt stigende salg [af make-up bokse]. Men jeg har en afvisningsprocent på omkring 48%. Kan i fortælle mig om det er højt, eller helt normalt? Derudover har jeg rigtig mange forladte varekurve?

Ulrik:

Det eneste du kan gøre for at få et meningsfyldt svar er at researche nogle statistikker som er – så godt som muligt – sammenlignelige. Det gælder både for “bounce rates” og “cart abandonment”!

Iflg. den her liste over webshop cart abandonment-studier er det gennemsnitlige tal for cart abandonment 68 procent (!):

http://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate

På en gavebutik-webshop jeg kender (verdensbedstegaver.dk), og som er vel det tættest sammenlignelige i min verden med dit produkt, er bounce-raten på omkring 50 procent efter at den har været online siden marts.

Jeg ved at ejeren ikke rigtig har tid til markedsføring endsige at vedligeholde shoppen ordentligt (f.eks. at beskære og indstille produktbilleders visning korrekt). Så jeg må formode at trafikken der mest kommer fra søgemaskiner og Facebook er lidt tilfældig. Den er i hvert fald ikke sjældent blevet ‘plejet’ først via en kampagne der trækker besøgende til en meget relevant afdeling af kataloget, f.eks. smykker. Lur mig om ikke rigtig mange webshop-ejere er i samme situation.

Men … det er jo ikke det samme som at det ikke kan eller bør være bedre, altså din conversion-rate som det hedder i jargonen – dit mål for at fastholde folk på siden og få dem til at købe. Det vil man jo altid gerne have, også selv om ens bounce-rates og abandonment-rates måske er ‘normale’.

Jeg kan foreslå at lave et nyhedsbrev som kan give dig lidt mere målrettede leads. F.eks.:

– Få gang i bloggen med make-up tips og tiltræk interesserede der går meget op i den perfekte make-up, mere end gennemsnittet … samt hele ’setup’et’ omkring at lægge make-up dvs. netop hvilke remedier (makeup-bokse) man har … og at det ikke bare ligger i en skuffe.

– Pas og plej Facebook og andre relevante sociale medier (Instagram?) med klip fra bloggen og socialiser dig med dine følgere.

– Post nogle gæsteindlæg i diskussionsfora om make-up, livsstil osv., på Facebook og andre steder, hvor du præsenterer din ekspertise.

Du skal prøve at finde en (endnu) skarpere måde at præsentere din historie på, sammen med ekspertisen, så disse læsere ender op på din webshop og – om ikke andet – tilmelder sig dit eksklusive nyhedsbrev (og det skal være eksklusivt, dvs. indeholde noget af ekstra værdi).

F.eks. skriver du i et sted om din webshop:

“Målet for os er, at dele glæden ved, at indrette en lille plads til sig selv, hvor det kun handler om skønhed og selvforkælelse. Der skal faktisk ikke så meget til, for at give os kvinder et lille smil på læben. For nogen af os, kan synet af perfekt organiseret Makeup, i en smuk krystalklar Akryl Organiser være en lille daglig glæde.”

Den tekst er faktisk kimen til den historie du fortæller/vil fortælle/skal fortælle mere af og som jeg tror – uden at vide det med sikkerhed, da jeg (ahem) ikke lige er i målgruppen – men som jeg tror vil appellere til din potentielle kunder.

Pris, kvalitet osv. er selvfølgelig som altid vigtige faktorer, men vi taler her om hvad du kan gøre for at nurse dine leads inden de bliver til prospects og sales. Så derfor.

Jeg tror dig således, når du siger det er svært at rykke med priserne, og desuden så kan man bare heller ikke sælge eksklusive luksusprodukter til alt for lave priser. Det er i hvert fald en gammel kliche, men som sandsynligvis også indeholder en del sandheder. Så never mind that for now.

Koncentrer dig om at raffinere din sales funnel, som det hedder, indtil folk kommer til din shop, og derefter udbygge, teste og raffinere customer flowet i shoppen.

Og … jeg tænker der må da også være nogle andre derude med tilsvarende produkter, eller produktporteføljer som du kan alliere dig med, uden at blive til konkurrenter, og f.eks. blive nævnt på deres blog, hjemmeside, shop, i deres nyhedsbrev osv. mod at du gør det samme for dem. Det vil også give mere kvalicerede leads til din side, alt andet lige, og … færre bounces og alt det der.

Ja, det er desværre meget arbejde og et langt træk, og du kan også sagtens med fordel (sådan da :-)) smide mere arbejde oveni og lave analytics, split tests og kundetests, men du må jo bare prøve at spise elefanten lidt ad gangen.


Fra et spørgsmål i en iværksætter-gruppe på Facebook.

 

 


Træt af at bruge tid på selv at finde løsningen? Lad mig hjælpe dig.

*
Back To Top