skip to Main Content

Hvordan får jeg flere følgere til en butiks Facebook-side?

SP:

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at gøre min Facebook-side mere attraktiv. Så jeg kunne få lidt flere likes og følgere derinde. Siden er [for en designbutik der handler med design og brugskunst].

Ulrik:

Der må være nogle grupper på Facebook, evt. udenfor, som også diskuterer brugskunst og design mere generelt. Her kunne I aktivt opsøge og kommentere/hjælpe samt efterlade links. (Men vær ops på ikke at blive til spam!).

Ellers gælder det jo generelt om at finde ud af hvor jeres kunder er og hvordan de bliver inspirerede til at købe og så lægge en markedsføringsplan der passer til det.

Prisen er selvfølgelig altid en faktor i købsbeslutningen, men hvis vi nu sætter en parentes herom for øjeblikket, så er det jo nok med design lidt ligesom med bøger og meget andet: Vi køber fordi vi ser noget hos venner, eller det anbefales af andre i vores netværk. Så hvor er de netværk og hvordan kommer I i positiv kontakt med dem?

Har I mulighed for at lave en mailingliste hvor folk kan skrive sig på og få særlige rabatter og tips om nyheder, eller en anden slags ‘loyalitets-service’? På denne liste kan I også lave konkurrencer hvor der opfordres til at dele i sit netværk, både digitalt og via mund-til-mund metoden, uden at komme i klammeri med Facebooks til tider lidt uigennemskuelige regler for hvornår man må reklamere i opslag/opfordre til at like og hvornår man ikke må. I sin simpleste form kan I bare have et stykke papir liggende i butikken til at samle mailadresser på, men ellers findes der flere udmærkede gratis mailingliste udbydere som MailChimp

Læs mere her: http://vita-via.dk/…/mailinglister-og-et-valg-du-skal…/

Hvad med at lave events i butikken? Få en (indretnings)designer el. lign. til at komme og fortælle om inspirerende design til boligen og giv en kop kaffe imens.

Lav et lille tag til varene, eller uddel et kort i butikken hvor der står en opfordring til at dele et billede af hvad man har købt i ens digitale netværk (på Facebook, Instagram, etc.), evt med en selv på billedet – fx når folk har den perfekte opstilling i deres hjem med en eller anden ting de har købt i jeres butik. Send billedet direkte fra telefonen til jer, eller evt på mail, og træk så lod om et eller andet.

Det kræver både lidt tillid og lidt logistik, men kan sikkert udtænkes i en variant der passer jer. I laver jo sådan set en fin og billig variation heraf med konkurrencen på jeres Facebook-side p.t. hvor I opfordrer folk til at tagge dem der skal have en bestemt ting, men begrænsningen som jeg ser det er at her kun er tale om een ting. Og hvis ikke lige man er interesseret i den ting, eller de taggede personers følgere ikke er interesserede, så er det måske kun nogle få procent af de 100 mennesker der ser vasketøjskurven som får lyst til at gå ind i jeres butik.

Med en lidt bredere ’spredningskonkurrence’ hvor I får folk motiveret til at dele noget de har købt, så vil der være større chancer, alt andet lige, for at nogen af deres følgere ser noget de kan lide og tager det næste skridt – som måske er ned i jeres butik. (Alt efter hvor de bor – det kan selvfølgelig også være de bare leder efter en forhandler af jeres brand online eller i deres by. Det er jo en udfordring vi ikke skal overse!)

Så mantraet for jer må være at tilføre noget værdi til kundeoplevelsen der kan få folk ned i butikken, med mindre I har andre outlets som direkte kommer jer til gode.

Snak derfor proaktivt med kunderne i butikken og find ud af hvordan de fandt på at besøge jer og evt købe? Var det spontant? Jagten på en fødselsdagsgave? Hvad?

Brug den viden i kombination med ovennævnte. I know, I snakker sikkert allerede med kunderne, så tag det ikke som en kritik eller noget, mere som et ‘heads up’ til at have fokus på netop den kommunikation og hvad I gør med den. Hav evt en lille notesbog liggende ved disken – ‘den her kunde sagde noget interessant om hvordan hun kom på at købe x’. Osv.

Så nu ved jeg godt du spurgte til Facebook, men det jeg sigter til er at I vel gerne i sidste ende vil have flere kunder, i butikken, og ser FB som et middel til at hjælpe til det – til at få positiv opmærksomhed. Så derfor prøvede jeg lige at tænke lidt videre end det. Håber det kan bruges eller sætte gang i nogle ideer som kan. 🙂


Træt af at bruge tid på selv at finde løsningen? Lad mig hjælpe dig.

*
Back To Top