skip to Main Content

Hvilke af mine tre domænenavne giver bedst SEO?

SP:

Jeg sælger både terapi og streaming-audio-filer online som behandler stress mv. Jeg har tre forskellige domæne-navne og er i tvivl om hvilke jeg skal beholde af hensyn til at få den bedste SEO – så folk kan finde mig via søgemaskiner som Google.

Mine nuværende domænenavne indeholder mit eget navn eller mere generelle ord som “livskvalitet”, og jeg er bange for at det forvirrer potentielle kunder, så de ikke finder mig online. Hvad gør jeg?

Ulrik:

Det er kun data der kan svare på spørgsmålet om hvilke domænenavn(e) der er optimale – og til hvad: at sælge live terapi eller online terapi som streaming-filer:

1) De data får du fra fx KeywordPlanner, hvor du kan få en ide om hvad folk generelt søger efter der relaterer sig til det du kan tilbyde.

2) Den info bør kobles med andre data, som Google Analytics eller andre analyseprogrammer der viser ad hvilke kanaler folk er kommet til dine eksisterende sider, fx efter en søgning, eller via et andet website med relateret indhold.

3) Endelig er det vigtigt at udspørge dine kunder og få deres egne ord på hvordan de har søgt efter og fundet lige netop din hjælp – online, offline.

Og sidst, men ikke mindst, bør din mave og din erfaring også have noget at skulle have sagt!

Mit gæt er at flertallet af live-kunderne har fundet dig via personlige anbefalinger, og at flertallet af streaming-kunderne i første omgang kommer fra den gruppe og deres sociale netværk.

Der kan så være en overgangsfase, hvor du begynder at få flere og flere streaming-kunder du aldrig har set før, fordi de mere og mere vil finde dig online, og salgspotentialet for kunder som har prøvet live er udtømt.

Den gruppe der finder dig udelukkende online og som du skal basere din – ønskede – stadigt stigende passive indkomst på fremover, den kræver noget andet end blot at finde de rigtige søgeord:

Den kræver relevant information til at løse deres problemer, og masser af det. Det skaber tillid og loyalitet, som gør at de vender tilbage for at læse, signer op til din mailingliste, deler dine sider, og i sidste ende foretager et køb.

Så: Lav flere sider (blogindlæg) på dine websites med relevant indhold.

Så får du flere personer der linker til det og dermed højere rang på Google et al. *Søgeord og domænenavne er underordnet disse variable.*

Du kan have et perfekt domæne  og site set ud fra et SEO-synspunkt, men hvis det kun har 10 sider med beskrivelser af produkter, fx, så rykker det langt bag ud i søgeresultaterne ift. trinesblogomgirafferogstress.dk som har 200 sider med relevant indhold men som kun har relevante keywords på halvdelen af siderne!

Så behold de domæner du har nu (dine ‘baser’), og deres eksisterende Google rang, og klø på med at udvide deres indhold med flere relevante sider, fx blogindlæg om hvordan man løser et konkret problem – baggrundsinfo om de psykiske mekanismer der skaber rygetrang etc.

*

I første omgang ville jeg teste ovenstående koncept ved at EET konkret problem op, fx stress på arbejdspladsen … og

1) – lave EET stort blog-indlæg herom på dit hoveddomæne (det kaldes også pillar-content i jargonen – en autoritativ artikel).

2) – Giv en gratis, kort, relateret anti-stress audio-fil væk ifbm. blog-indlægget

3) – Indsæt et relevant testimonial

4) – Indsæt link til din mailingliste. Giv et gratis anti-stress-kursus væk som incitament for at melde sig til og generel rabat på fx terapi eller andre produkter fremover som incitament for at blive på listen.

5) – Indsæt i blogindlægget nederst – og i det gratis kursus – et tilbud om et billigt startprodukt, fx til 49 kr.: Det skal være en længere lydfil som kommer et spadestik dybere ned i stress-problematikken.

6) – Indsæt links aller-aller-sidst til dine dyreste produkter, som du har nu – dvs. abonnementerne på streaming af lydfiler mod stress. Men gør det diskret. Skriv: “Hvis du vil have mere … ” Det er kun for ikke at misse potentielle kunder til dem og teste om dit initiativ kan øge konverteringen på det du allerede har.

7) – Reklamer på YouTube og sociale medier om dette blogindlæg og sig at du tager imod spørgsmål om stress fra nu af og 1 måned frem. Sæt en halv time af om dagen til det.

8) – Svarene på de spørgsmål laver du så om til små fortsættelser af blog-indlægget – en serie på måske 250-500 ord hver max. Du kommer ikke til at løbe tør, for folk vil hurtigt begynde at spørge om specifikke og relaterede stress-problemer, er min erfaring.

9) – Du maximerer din (halve?) time: Du kan fx skrive i kommentarfeltet på Facebook at du har skrevet et længere svar på bloggen eller kopiere svaret fra Facebook og udbygge det på bloggen. Igen: hold det kort af hensyn til din tid, brug eksisterende materiale.

10) – Gentag: For hvert nyt indlæg indsætter du igen gratis lydfil, tilbuddet om det gratis kursus og mailinglisten, eller varierer gerne alt efter om emnet glider over i – fx stress i parforholdet

11) – Hvis ikke der kommer nok spm. ind i starten så find på nogen selv og svar på dem – “mange klienter spørger om” – og del svarene. Det er en situation folk kan spejle sig i hurtigt – “nå har han/hun også haft x problem?”.

Du kender garanteret en klient der har haft stress og som du kan bruge som eksempel (anonymt) mens du skriver *historien* om hvordan Kristine på 40 stod med 3 børn og 37 timers arbejdsuge og ikke vidste hvad hun skulle gøre.

Den historie er meget mere fængende en den generelle beskrivelse af behandling af stress som er på dit site nu!

Du kan også optage video med dig selv eller audio, hvis du føler dig bedre tilpas med at fortælle historien på den måde.

12) Test det 14 dage til 1 måned og se hvordan konverteringen bliver – i alle faser: Dvs. hvor meget mere trafik du får ind, hvor mange sign-ups, og hvor meget salg der kommer af det billige produkt vs. de eksisterende dyre produkter (abonnementerne).

Som et absolut minimum får du

– indhold og indkomne links og dermed bedre rangering på Google fremover

– (mere) erfaring i dine kunders behov og de ord de bruger.

Du har selvfølgelig masser af denne erfaring allerede, men det er noget andet at skulle omsætte din ‘tavse viden’ til fx blog-indlæg og udvælgelse af nøgleord til søgemaskine-optimering af sider

NB: Vælg en gerne tidsperiode hvor du ved du ikke bliver spidsbelastet i klinikken, hvis der er sæsonmæssige udsving her ligesom i andre brancher. (Og i privaten.)

Håber du kan bruget noget af mit skriv.

Bedste hilsner,
Ulrik

—-

Fra et spørgsmål direkte til mig. Redigeret.

—-

 

 

Back To Top