skip to Main Content

Hvordan finder jeg min (kunde)-målgruppe?

SP:

Hvor finder du din kunde-målgruppe og hvordan henvender du dig til den?

Ulrik:

For mig er det meget frem- og tilbage + en snebold. 🙂

Hvad jeg mener med det er at jeg primært sælger webdesign og kommunikation/marketings-rådgivning til små virksomheder. Men for et halvt år siden vidste jeg ikke helt klart at det var det jeg ville. Jeg havde rådgivet. Jeg havde webdesignet. Men efterhånden som jeg fik kunder blandt små virksomheder blev jeg klar over at jeg dels kunne tilbyde dem noget godt, dels kunne lide at arbejde med denne målgruppe. Men der har været mange vildskud undervejs.

På et tidspunkt troede jeg fx at jeg skulle sælge storytelling, som det vist hedder på nydansk, til små virksomheder – fordi jeg kunne lide at skrive. Altså finde de gode historier om produktet og alt det der. Men jeg fandt så ud af at jeg egentlig hellere bare vil skrive noveller for min fornøjelses skyld og så udbyde tekstforfatning som en del af pakken – en mulighed hvis folk har brug for hjælp til det. Men det skal ikke være noget jeg stresser for at sælge. Så … frem og tilbage.

Hvad angår “snebolden”, så har jeg oplevet at det ligeså stille vokser, ved at der kommer flere lag på hver gang jeg har arbejdet med en kunde: Jeg får flere ideer til hvem jeg kunne hjælpe næste gang og selv opsøge – og (hvis jeg har gjort det godt) bliver selv anbefalet.

Jeg har faktisk lige gjort mig klog på det med målgruppen i et andet indlæg i dag … Jeg skrev at jeg mente, at den bedste måde at finde den på – hvis man er lidt usikker – er simpelthen bare at prøve at sælge noget til nogen man tror er ens kundegruppe. Alene ved at gøre det får man en masse information, også om hvem man IKKE skal prøve at sælge til næste gang. Det lyder måske lidt banalt, og det er bestemt ikke let, men jeg føler det virker for mig.

Jeg er akademiker og har da også researchet, læst rapporter om folks færden på nettet, markedsundersøgelser, osv., og det betyder da også noget, joda … men min primære inspiration kommer ved direkte kontakt med dem jeg (tror jeg) kan hjælpe.

Og nogle gange finder man jo også ud af, af den ene eller anden, grund at man ikke kan hjælpe nogen som man synes man er oplagt til at servicere. Og så kan man godt skyde en hvid pind efter at sælge nogen noget selvsagt. Det kan være en enkelt kunde eller et kan være en hel kundegruppe, som dengang jeg havde prøvet i nogle måneder at sælge storytelling til så virksomheder. Det er bittert, men det er jo også en erfaring man kan bruge til at sætte en ny kurs.

 


Fra et spørgsmål i en iværksætter-gruppe på Facebook. Let redigeret.

Back To Top