skip to Main Content

Vi er i tvivl om vi tør skifte webshop – hvad gør vi?

SP:

Vi bruger x-web til vores webshop, og er egentlig rigtig godt tilfreds. Men … prisen er høj.  Vi er i tvivl om vi tør skifte til andet firma, man ved hvad man har … Og jeg vil gerne at varer er nemme at flytte over, vi har ca. 1200 varenumre.

Og shoppen skal være lige så letkørende som x-web, da jeg ikke er IT nørd, og ikke har voldsomt mange timer til arbejdet.

Er der nogen gode ideer til alternativer? Vi vil ikke skifte for enhver pris. Også gerne hvad der er med i prisen: betalingsgateway, nyhedsbreve, mail osv.

Ulrik:

En WordPress webshop kører på Woocommerce, som er et absolut professionelt system. Begge dele er gratis og så skal man sådan set bare købe plads på et webhotel og et domænenavn.

One.com tilbyder webhoteller fra 14 kr. om måneden, men har også større pakker med mere plads og båndbredde op til 1000-1200 kr. om året. Jeg ved at webhoteller generelt konkurrerer meget tæt på priser men har ikke tjekket hvor tæt for nylig.

Det der så er investeringen for dig i tid er at lære et nyt system her og nu, og evt. få flyttet produkter. Og evt. installation. De to sidste ting kan du betale dig fra, selvsagt, men ikke at lære det.

Der er en udmærket serie af videoer her på nemprogrammering.dk om WordPress og Woocommerce (kender ikke ophavsmanden men kan sige god for indholdet):

Prøv at skimme disse videoer igennem og se om det er noget der virker for let eller for svært ift. X-web. Videoerne om Woocommerce er ca. halvvejs.

Jeg har fornylig lavet en webshop i det system – Woocommerce – til en lille forretningsdrivende, og vi har vel brugt sammenlagt en 3-4 møder af et par timers varighed før end ejeren følte sig selvkørende i at kunne lægge produkter ind og redigere dem.

Det sværeste er stadig at tage nogle optimale billeder af produkterne, og tilpasse dem, men det er jo en hel anden sag … så hvis I har billederne, er den ged barberet!

Læs også:

Mails

One.com giver dig automatisk en mail, og du kan oprette gratis nyhedsbrevs-konto hos Mailchimp. Jeg mener også at UnoEuro.com tilbyder gratis mail – og sikkert mange andre hosts.

Betalingsgateway

… burde du have i forvejen, men det kan være du skal have lavet et nyt abonnement.

Da jeg skiftede ovennævnte webshop ud fra Magento lavet af et firma og til Woocommerce ville epay.dk have at vi oprettede en ny konto for deres betalingsgateway og dermed betalte et nyt oprettelsesgebyr. Surprise, surprise – men altså … udgiften er jo ca. den samme, og har nok været inkluderet i din gamle abonnementspris.

Det kan godt være lidt en videnskab ikke at fare vild i begreberne omkring betalingsløsninger, og priserne … men se gerne kortgebyr.dk for sammenligninger over betalingsgateways, indløsere, osv.

Jeg har selv brugt beregneren en del, og stoler på den. I alle fald er pointen at disse priser som du kan beregne på kortgebyr.dk er frigjort fra en abonnementsordning som også inkluderer alt mulig andet – hjemmeside, webshop, support på webshop osv.

Du ser altså kun prisen for betalinger med diverse kort på din webshop.

Alternativer

Jeg ved at i hvert fald one.com har deres eget webshop system som er installeret og relativt lettere at bruge, efter min vurdering. Det samme gælder Software-as-Service udbydere som Wix. Men … så er I igen bundet til et system som ikke kan flyttes, hvis I bliver trætte af udbydere og pris etc.

Desuden syntes jeg de sagde sidst jeg spurgte (one.com’s support), at deres egen shop ‘ikke var god til mere end nogle få hundrede produkter’.

Men spørgsmålet er om hvad man mener med det – og om ikke man kan købe noget ekstra båndbredde/plads hvis det er det der skal til for at deres egen shop kører hurtigere og sikrere.

Det kan man nok, men igen:

Hvis du vælger en sådan løsning, og du på et tidspunkt gerne vil finde noget billigere – så vil du stå i samme situation som med X-web, der også er et ‘skræddersyet system’ som kun ét firma leverer.

Hvis du vil slippe for den klemme så brug et åbent system som Woocommerce eller Magento.

Jeg har hørt meget godt om Shopify, som er et lukket system, men efter sigende noget at det ypperste indenfor den art. Så det er måske værd at tjekke ud hvis du synes det er for uoverskueligt med de åbne alternativer.

Læs også: Checkliste inden du vælger hjemmesideløsning

Konklusion:

I sidste ende er det jo et spørgsmål om at veje fordele op mod ulemper.

Det er jo tit det er svært at overskue hvor meget tid og kræfter og penge man skal bruge på et skift – meget tit. Og så vælger man en webshopløsning hvor prisen er kendt – altså f.eks. 300 kr. om måneden.

Men når man så har haft det i 3 år, så har man jo brugt en del, og i virkeligheden er det jo nok først på det tidspunkt – med mere viden, at man er i stand til at vurdere om det var en god deal til at starte med!

Eller om man måske har tilladt sig at ønsketænke lige lovlig meget om hvor let det var, bare fordi udbyderen af det færdige og “meget lettere” webshop-system havde en flot hjemmeside og en god sælger 🙂

Ethvert skift – også til en anden udbyder der leverer ‘hele pakken’ vil give omkostninger i tid og penge her og nu.

Men bonusen kan være – i hvert fald til et skift til WordPress og Woocommerce – besparelser i både tid og penge, som hurtigt viser sig når man ikke har et (relativt) dyrt abonnement.

Penge fordi du kun betaler for dit webhotel.

Tid fordi når du har knækket den indledende læringsfase, så skal du ikke spørge nogen før du selv uploader et produkt eller tilpasser det, uanset om det er med i en supportløsning eller ej.

Tid og penge senere, når du bliver så rig, at du kan hyre nogen til at passe din webshop. Så har du et meget bedre overblik over hvem du skal hyre og hvad de skal kunne, så du finder den rigtige person hurtigere.

Og så er det jo altså kun svært i starten at bruge noget nyt – ligesom alt mulig andet.

Spørgsmål og svar er fra en Facebook-gruppe om iværksætteri. Let redigeret.


Træt af at bruge tid på selv at finde løsningen? Lad mig hjælpe dig.

*
Back To Top