skip to Main Content

Hvordan markedsfører jeg en mindre personlig udviklings-virksomhed?

SP:

Jeg har en enkeltmandvirksomhed der tilbyder clairvoyance, personlig udvikling, healing, osv. Jeg har fået lavet mig en hjemmeside, og en side på Facebook. Jeg laver forskellige opslag i grupper her på Facebook. Jeg føler bare lige jeg mangler noget mere udi markedsføring. Hvad kan jeg gøre?

Ulrik:

Når du har en enkeltmands-virksomhed som er om personlig udvikling osv. – så er det oplagt at lave en strategi hvor du tiltrækker leads (potentialle kunder) online ved at hjælpe dem gratis først. Her er nogle måder at gøre det på:

1. Lav en blog om dit emne

Blog om personlig udvikling, healing, osv. og giv konkrete tips, til hvad man selv kan gøre indenfor dit felt.

Det er selvfølgelig kun noget man bør give sig i kast med hvis man har mod på at skrive – en del. Der er ikke noget værre end en halv-tom blog. Men hvis du overhovedet har mod på det, så er det en meget stærk strategi.

Blogging er en nemlig en helt klassisk strategi indenfor det man kalder content-marketing – altså simpelthen at markedsføre dig selv onlie ved at producere gratis indhold (content) og give det væk. Det gør følgende:

  • tiltrækker opmærksomhed og dermed trafik til dit website og dermed potentielle kunder
  • styrker din autoritet og ekspertise indenfor dit felt
  • giver dig værdifulde erfaringer når du svarer på andres kommentarer og spørgsmål til dit indlæg
  • giver dig mere klarhed om dit felt fordi du tvinger dig selv til at reflektere over det og hvad dine evner kan bruges til for at hjælpe andre
  • udvikler dine skrive-evner og kommunikationsevner (altid en god ting)
  • udvikler materiale der kan genbruges og evt. kommercialiseres i andre sammenhænge (som basis for kapitler i en bog, podcast, etc.)

2. Gør det let at lade andre reklamere for dig

Sådanne blog-artikler er også ressourcer som let kan deles viralt, via sociale medier, især hvis du husker at sætte nogle dele-knapper på dit site.

Der er en god Plugin til din WordPress der hedder “AddtoAny” og som kan gøre det for dig.

I din branche er personlige anbefalinger og netværk offline meget afgørende. Men du kan gøre meget for at forstærke dem online.

Jeg har en veninde som giver kraniosakralterapi og som får langt de fleste af sine kunder via netværk. Men her er et godt website – en slags virtuelt visit-kort –  jo en god hjælp til at få dine tilfredse kunder til at anbefale dig. Og da især hvis det er forbundet med en eller flere aktive sociale profiler, f.eks. en side på Facebook som er let at dele eller abonnere på.

Det er den slags folk kan henvise til, når de sidder sammen med nogle potentielle kunder i deres netværk og siger: “Hold k… hvor var hun god hende der til coaching. Se her er hendes website.”

Giv dine fans noget hjælp til at reklamere for dig, med andre ord.

Men pas på – især med profiler på sociale medier: De kan hurtigt blive tidsslugere, og du skal hele tiden spørge dig selv hvor meget du får ud af det. Hellere være til stede nogle få steder, hvor du kan fortælle noget der virkelig er interessant og hjælper andre eller informerer andre med mellemrum, end at være tilstede mange steder hvor du hurtigt forfalder til at blive overfladisk.

Hvis du f.eks. har skrevet et blog-indlæg så lad være med bare at poste en link til det på din Facebook-side, men post også et udvalgt citat, en mening eller en nøgleobservation fra blog-indlægget. På den måde gør du folk interesserede i at læse videre på din blog, og hjælper dem til hurtigt at forstå hvad det drejer sig om.

3. Lav en ‘gratis gave’ til en mailingliste

Du kan også lave en gratis ebog, som kan deles, evt. mod sign-up til en mailing-liste.

Her har du allerede filtreret kunder i dem der er interesseret i at lære mere om personlig udvikling etc. – fra dig – og så “casual readers”. Du giver så ‘de udvalgte’ på listen særlige tips og rabatter og nyheder for at holde dem fast, selv sagt.

Jeg anbefaler at du tager den her kursus, igen fra min gamle coach, som hedder “Blog Traffic for Beginners” – hvis du vil fordybe dig mere i mulighederne for at tiltrække trafik til din blog, såvel som folk på din mailingliste.

Du kan også downloade den her – “Blog Profits Blueprint” – gratis. Den handler mest om at tjene penge direkte på sin blog, men der er mange tips og teknikker her som vil være brugbare for dig, også. (Og nej, jeg får ikke penge for at reklamere for min gamle coach, men jeg synes han – alt andet lige – stadig har nogle af de bedste guider til formålet.)

Emnet om gratis gaver (‘lead magnets’) mailinglister er ret stort, men jeg vil komme tilbage til det i fremtidige blog-indlæg.

4. Deltag aktivt i relevante fora på nettet

Jeg har en bekendt som blogger for sin virksomhed der bl.a. giver intuitiv vejledning og healingsmassage, og som deler udvalgte blogs i relevante fora, på Facebook og LinkedIn først og fremmest.

Jeg gør selv det samme med udvalgt blog-Indlæg fra Vita Via og i særligt iværksætter-fora på Facebook og Amino.dk, hvor jeg er opsøgende og hjælper andre, samtidig med at jeg lægger nogle links til relevante guider og indlæg på min hjemmeside.

Jeg har efterhånden fået en del kunder som har nævnt at de har set mig i et af disse fora og fulgt mig via links tilbage til mit website. Så hvorfor ikke dig?! 🙂

Som med sociale medier (der også er et forum), er det vigtigt her at bruge sin tid med omtanke. Deltag i de mest relevante fora og grupper for din branche, eller hvor der kan være potentielle kunder og lad resten være. Det burde være overflødigt at sige, men især på Facebook med dets konstante anbefalinger af grupper du kunne være interesseret i, er det let at komme på afveje!

5. Brug selv andres anbefalinger aktivt

Hvis du kan få nogle kunder til at lave en lille selfie-mobil-video til dit site, hvori de forklarer hvorfor de har fået det bedre efter en behandling, så er det heller ikke dårligt.

Næsten – næsten – ligeså godt som anbefaling fra en man kender, altså at se en video med et ansigt på istedet for en eller anden tam tekst-anbefaling (“Dorte i Nakskov udtaler: ‘Pia kurerede mig for xyz’ Kan varmt anbefale … ‘).

Video er et stærkt medie, men meget kan sføli også virke dårligt hvis den er dårligt optaget. Så … gør det ordentligt. Igen bør du sætte kvalitet over kvantitet. En to-tre stærke anbefalinger med billede og værdi kan gøre meget mere end mange korte anbefalinger kun på tekst.

I skrivende stund er det en af mine egne største mangler her på Vita Via. Jeg har faktisk en del tilfredse kunder men jeg er en klovn til at få høstet anbefalinger ind. Så det skal være en prioritet for mig til efteråret 2017. (Walk the talk, som man siger.)

6. Find allierede

Måske kan du finde alliancepartnere, eller kender allerede nogen, hvor I kan dele en blog, eller et portal-site, eller en Facebookside, for jeres typer af behandlinger – og dermed også kundenetværk.

Det er især godt hvis du har svært ved nogle af tingene selv, f.eks. email-marketing, men kan se fordelene i det.

Sammenhold gør stærk!

Som med så mange andre sociale sammenhænge er det dog også let her at bruge for meget tid på ingenting. Især hvis nogen kommer og foreslår at du skal levere materiale til en eller anden platform indenfor din branche, hvor man vil samle alt om f.eks. ‘life-coaching’. Vær yderst forsigtig med at bruge din tid på sådan noget, især hvis det ikke er etableret.

Så er tiden bedre givet ud ved at blive gæsteblogger på blogs der allerede er store.

Der er også rigtig mange portal-sites indenfor forskellige genrer og brancher der kræver penge for at liste dig, mod at sende trafik tilbage til dig. I bedste fald får du lidt mere eksponering og i værste fald har du ikke købt nogen allierede men bare en ny udgiftspost. Generelt skal man ikke betale for allierede!

Det er bedre at finde nogle få man f.eks. kan deles med opgaverne omkring, og som man har tillid til, og som har en klar gensidig interesse i at hjælpe hinanden. F.eks. en kommunikationsstuderende i praktik som gerne vil have noget på CVet og opdatere din blog for dig i en periode eller teste et nyt marketingskoncept.

Det kunne også være en kollega der er stærk til det tekniske, og som forstår din branche, og hvor du så henviser nogle af dine klienter til hende som tak for hjælpen med dit website. Eller omvendt. Eller betaler, selvfølgelig, men en ‘veninde-pris’.

Der er mange valg-muligheder her, men overskriften er i hvert fald at du aldrig er ‘alene men stærk’. Du er altid mest stærk sammen med andre, men det kræver energi og indsats at finde de rigtige ‘andre’ at svinge med – f.eks. ift. markedsføring.

Til gengæld er det en nødvendig investering – ligesom markedsføring generelt.

Held og lykke med det.

Spørgsmål og svar er fra en Facebook-gruppe om iværksætteri. Let redigeret.

Back To Top